|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att mina framhögtalare börjar låta illa när man vrider på lite för mycket. Har därför tänkt filtrera bort basen ur dessa. Hur göra? Jag vill att de endast skall spela mellanregister och diskant. | |
|
Enkel och billig lösning: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var ju inte så dyra saker det där... Jag tycker mig minnas att en kompis sagt att man kan lägga en kondensator (tror det var kondensator) på + kabeln för att filtrera bort basen. funkar detta?? hur stark skall då kondensatorn vara?? | |
|
En kondensator i serie med ena kabeln på högtalarelementet (vilken som) skär bort den lägsta basen. Det är en sån som sitter inne i boxarna på länken ovan. Lämpligt värde kan vara 22-100uF, beroende på impedans (4 eller 8 ohms högtalare) och vid vilken frekvens man skall börja skära. Använd helst bipolära kondingar, finns hos t.ex Elfa eller Ljudia m.fl. Kanske någon har testat och kan rekommendera lämpligt värde. FP |
|
|
Skulle också tro att det bara är en kondning av "rätt värde" och förhoppningsvis av god kvalitet som är i ovanstående paket. Om man vill "bygga själv" kanske nedanstående tabeller är intressanta: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.