|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har tröttnat på min bmw orginal cd-spelare. Petar man på ljudvolymen flyger volymen upp så man tror högtalarna ska sprängas. Dessutom har den stora problem att mata ut skivorna och ibland vill den inte ta emot skivan. Är det någon mening att försöka fixa den jag har nu? Det är ju roligt när allt är orginalmonterat oxå. Det är ju väldigt fint ljud eftersom det är H/K-ljudpaket orginal. En annan sak, är det bara att plocka ur cd-spelaren?, eller har cd-spelaren något med larmet på bilen att göra? MVH | |
| Hmm... På E46:an (Business CD) kan man ställa in känsligheten på volymkontrollen genom den "hemliga menyn" (man håller inne "M"-knappen i 8-10 sekunder innan man har tryckt på något annat). Vet dock inte om detta funkar på E36:an. | |
|
Okej, ibland beter sig volymkontrollen helt normalt, men ibland räcker det att man petar på den så blir det verkligen högsta volym = något fel! Någon som vet vad man kan göra? Tacksam för hjälp!!! MVH |
|
|
Inställningen i menyn gäller den hastighetsberoende volymen, löser inte problemet. Det verkar som det är nåt fel, glapp osv i volymregleringen, svårt att avgöra utan att undersöka apparaten. Den måste in på service. FP |
|
|
Okej, vilka servar sådana maskiner? Vanlig radio/tv handlare eller ska den in till bmw? MVH |
|
|
Knepigt. BMW vill bara byta ut, men felet kan säkert repareras hos någon kunnig radio-bilstereorep. Problemet är dokumentation, finns knappast, och att felet kan ligga i olika delar av den kompletta anläggningen beroende på hur den är uppbyggd, dvs det behöver inte ligga just i volymreglaget. Även mjukvarufel kan orsaka liknande felsymptom. Är volymratten av typ som går runt utan stopp? FP |
|
|
Ok, volymratten går att snurra runt utan stopp, den fungera bättre om man vrider den fram och tillbaka lite, då känner man "stegen". Går det bra att byta till en vanlig cd spelare, exempelvis en Pioneer? MVH |
|
|
OK, detta är ingen konventionell volympot utan en pulsgivare. Den skickar ut ett visst antal pulser per varv (inte samma som de steg som känns i ratten). Fullt möjligt att det kan nli fel på denna men felet kan också ligga i annan del i anläggningen. Ang. byte: Jag är inte helt bekant med stereon i din bilmodell, finns säkert flera här som kan svara. Sitter t.ex volymratten och displayen skiljd från själva stereon som i en E39? Kanske radiodel/förstärkare sitter i skuffen? Annars kan det nog finnas adaptrar som gör att du kan montera annan stereo. FP |
|
|
Nu har jag köpt mig en Pioneer CD-spelare! Jag har ju stora ljudpaketet i min 328 (Harman/Kardan) Är det några problem att koppla in en annan cd-spelare då? Någon som har gjort det? Jag läste någon annan tråd där någon sa att man inte fick ljud i alla högtalarna eller hur det var! Väldigt tacksam för svar! MVH |
|
|
Är det inte någon kunnig som vet om det bara är att trycka in en annan cd-spelare?! MVH |
|
|
Jag hade stora ljudpaketet i min 325:a jag hade förr. Det var inte roligt kan jag säga...hade så stora problem att jag till sist gick tillbaka till min orginalbandare. Hade förstärkare i skuffen och att få några signaler till den var omöjligt för mig. Inte var det nån på forumet som var kapabel till att hjälpa till heller verkade det som.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Jag har stora paketet i min och köpte bara en kabel som gör bmw´s kontaktdon till ISO, sen e det bara att köra. Mitt största problem var att stereon (clarion) har en egen kontakt i stereon som sen går med en ganska lång kabel över i ISO, vilket innebar att jag ska försöka gömma 50cm´s kabel härva bakom stereon, där e inte så gott om plats i min bil. Sajlor |
|
|
Aj fan, det var ju precis vad man ville höra =) Är det verkligen ingen som har/haft en E36 med stora ljudpaketet som bytt ut sin orginalstereo till en annan CD-spelare? Har sett tidigare inlägg från dig spookshow där du hade problem men jag undrar om jag inte läste något annat inlägg där det inte hade varit några som helst problem!? Det är så jävla typiskt, min orginal cd-spelare fungerar ju skit och en ny kostar minst dubbelt upp jämfört med en Pioner 3630MP. Snälla, ni som vet, hjälp mig med detta! MVH |
|
|
Så ska det låta Sajlor, det jag behöver är alltså en iso-kabel som är gjort för min bmw + en antenn-omvandlare? Läste något inlägg tidigare där någon hade anslutit någon remote kabel separat för att få igång det inbyggda steget samt antennförstärkaren?, Vet du något om det Sajlor??? Det kanske du också borde prova med Spookshow, bmws cd- spelare håller ju ingen vidare klass, är det inte glapp i knapparna så är det döda pixlar i displayen m.m... MVH |
|
|
Så dags att komma med det nu ;-) ...har sålt bilen för ett halvår sen haha Pratade med en massa olika BMW-verkstäder som inte hade en aning också...Hoppas verkligen att du får igång det Klabbe! I så fall kan du väl skiva vad det var för kabel och så som du använde..kan ju vara bra att veta för framtiden :-) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
hehe, du kanske beöver byta i 328:an någon vacker dag, de har en ganska begränsad livstid de där orginalprylarna! Jag hoppas Sajlor kan svara på mina andra frågor sen ska det nog inte va några problem, det finns ju en iso-kontakt som är gjord för E36:ans svara kabeldosa som sitter bakom stereon. Däremot kanske man behöver koppla in remotekontakten för att få liv i slutsteget samt antennförstärkaren, tyckte jag läste det i något tidigare inlägg men jag fick inget definitivt svar på det! Fin 328 du har förresten Spookshow... MVH |
|
|
Tack tack! Har du inte din i galleriet du? Ja jag fick tag på nån adapter jag med till min när jag håll på. Men det funkade inte alls för det verkade som att det mesta gick i en liten kontakt med tio stift, och den hittade jag aldrig nån adapter till.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Ok, det ska bli intressant och se om man kan få igång det hela! Om jag så ska behöva dra vartenda kabel nytt så ska jag göra det =). Bilen kommer snart upp i galleriet, har helt enkelt varit för lat för att lägga upp den, ska bara montera på orginal m3 speglar först. Spookshow, det såg ut som du hade M3 stolar i din, hur gick det till, går det att få m3 stolar om man vill från början? MVH |
|
|
Ja jag har ju det :-) De är mycket trevliga! Ne jag tror inte att man kunde köpa det från fabrik. Han jag köpte bilen av hade köpt inrredningen och satt i...det är ju jag glad för :-) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Tjena Klabbe! Ledsen det tog tid, har haft mycket på jobb..... Jag har inget annat än denna övergång, kanske skillnad på H&K och det andra stora systemet, blev lite osäker nu när ingen har haft det så lätt som jag.... hm Jag har i min "HIFI aktiv-lautsprechersystem " med utrustnings kod 0676, dvs slutsteg i bagaget. Den lilla kontakten med 10 små stift e väl till cd-vxlare eller. Antenn förstäkaren går på min, tror jag för när jag kör elrutan bak blir det sämre mottagning precis som innan jag bytte stereo. Kommer inte i håg var jag köpte övergången nånstans men jag tror det var en typ micro eller mekonomen. Mitt system låter i alla högtalare och dessutom jävligt bra kör med Clarion DXZ718R. Sen har jag ett MDS steg och en låda med 2 10" i. Hör av dig om du har fler frågor eller nått........... Sajlor |
|
|
Ja det trodde jag med att den lilla med tio körde endast cd-växlaren...men på min så hade den tydligen en massa fler funktioner.. Du har ju en nyare bil med ett nyare system så det är säkert omgjort. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.