AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.401

Hoppar i bakvagn

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !

Jag har en BMW 525i -89 men väldigt dåliga bakdämpare. Bytt fram för några månader sen, men ej bytt bak ännu.

Problemet är att när jag kör i tvära gupp, även om de är ganska små så känns det ibland som att hela bakvagnen rör på sig i sidled lite grann, den känns m.a.o. väldigt farlig på vägen i högre farter. Känner av felet mkt mer nu då jag bytt framdämpare. Kan det vara så att bilen kommer helt i obalans på nåt sätt eftersom att framdämparna funkar perfekt och bakdämparna är absolut totalt slut så att de inte alls hänger med i små gupp och "hinner" ta upp de små stötarna.

1ggn BMW, Alltid BMW! men lite mek ibland =o)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
ch
309
chrcel
m3coupe-96
jo dämparna kan vara en orsak men oftas e det lite av varje det kan vara stötdämpar infästningar tex... du har ju som sagt en ganska gammal bil så bussnigarna mår nog inte så bar där i bakvagn..

pezen
Precs som chrcel säger, förmodligen lite av varje. prova att byta bakvagns bussningarna och byt stötdämpare bak (vilket inte är svårt) sen kommer du få en fin vagn :) lycka till
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hej!

Tack för era svar :o)

Testar byta bussningar och och dämparna. Men vänta förresten.... vilka bussningar menar ni?? Är det nåt jag ska byta isamband med att jag byter bakdämp.?? Typ någon bussning lr gummi av nåt slag som sitter i dämparen??

Tack för all hjälp.
//Håkan.
nej inte där, utan den som sitter framför bakhjulen, under en liten "kåpa" bara skruva loss och ta ur (fast jobbigt) finns beskrivning här på forumet.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Hej igen !

Försökte byta stötdämpare idag, men var helt omöjligt att få lös det från nedre fästen.
Gjorde såhär.
* Lossade de 3 bultarna till fjäderbenet bakom ryggstödet.
* Lossade bulten längst ned på dämpare.
* Bankat som fan och haft mig, men verkar vara en gummisbussning som gör att dämparen sitter så hårt. Blir galen, får inte loss den hur mkt jag än våldar!!

Kan någon hjälpa mig??
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Tag en bult av samma dimension som satt där eller ett stångämne och för in i bussningen (nedre dämparen!) gänga dock INTE på den på gängan!
Slå sen med en slägga i rikting framåt och bakåt på bulten/stången så att det blir en brytning i hylsan som bussningen sitter på, då lossnar den lite och går oftast sen att slå ut med en kraftig huggmejsel!
Funkar det inte så slå mer i riktning framåt o bakåt! Och sedan spraya på WD40 el. 5/56 så lossnar den sen!

Dom brukar sitta hårt i den hylsan, så när du monterar allt igen med nya saker så lägg på lite aluminiumpasta på hylsan eller fett så lossnar den lättare nästa gång!

///Magnus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Prova E21-racings tips. Prova också att låta dämparen sitta fast i det övre fästet och lossa nedtill. Det blev lättare då på min bil iaf.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tack för er hjälp =o)

Ska gå ut i kväll och göra ett nytt försök.. Hoppas det går vägen. Dämparna är verkligen TOTALT SLUT....
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Ett tips är att även byta stötdämparfästena (gummiplatta). Annars finns risken att gummit torkat med åren och då pallar dom inte för nya dämpare, då kan det gå som det gjorde på min 520. Nya dämpare + fjädrar och "PANG" så kom en stötdämpare upp genom hatthyllan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tack !!

Ska se hur de verkar se ut, och byta vid behov.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
ch
309
chrcel
m3coupe-96
fick du loss dom???

mvh pezen
Länk
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Inte hunnit så många försök. Jobbat o så.. o köpte fel avdragare, men nu har jag den rätta. Ska försöka mer i veckan... Inte roligt att cykla då det spöregnar....

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Byt fästena till stötdämparna!!Alltså den övre plattan med tre skruvar....kostar bara 300-400 kr på BMW och det är det värt,så slipper du plocka bort dämparna igen.På min förra bil(525i -88) så gick bakdämparen rätt igenom denna platta som håller emot kolven till dämparen...

Lycka till!!

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Sådär.. nu är bakdämparna bytta. Med lite rostlösning och en 2-armad avdragare så löste sig allt. Ett problem är dock att 2 av muttrarna som håller fast dämparpaketet i hatthyllan ramlade ner... och gick upp i rök :/ typiskt.... Jaja... det löser sig..

Tack för all hjälp, känns om en helt annan bil, och alla vibrationer i bakvagnen är borta...

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.