|
|
|
|---|---|
|
Hej nu är de såhär att min koppling tar långt upp,hittar papper i min bil att kopplingen är bytt för 5000 mil sedan är inte de lite väl kort tid för att bli utsliten??? Så nu undrar jag finns de nån slags justering även fast de är hydraliskt system?? En fråga till,kan man byta koppling själv eller är de jävulskt krångligt??? Tacksam för svar!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" | |
|
Har du en E36a? För dom vet jag inte så mycket om. Men på E30 är det busenkelt. Det är bara att dra ur motor och växellåda sen så tar du bort lådan från motorn, sen så sitter lamellen där. Är nog ganska lika på E36 som E30. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
Det är en e-36 som jag har!!!! nån fler som kan hjälpa en slirande stackare!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
|
Jag bytte nyligen koppling på min 328, den började bli lite sliten dvs att den tog högt upp samtidigt som varvräknarnålen hoppade till vid snabba växlingar. Blev svårt att växla mjukt utan att släppa gasen helt. Efter bytet känns kopplingen mjukare och den tar längre ned också. Jag tror inte det är några problem att köra ned kopplingen på 5000mil om man slirar/burnouts regelbundet. 328 har ruggigt högt vrid på lågvarv vilket gör att en komplicerad fickparkering med mycket slirande säkert kan käka upp en del av kopplingen. Man skall även se till att kopplingen är helt uppsläppt vid växlingar, dvs att vänster foten inte ligger kvar. En kopplingsats kostar ca 1800kr...en kontakt som är duktig på BMW bytte den åt mig för knappt 3000kr inklusive material. Tog ca 5h, det är ganska bökigt att plocka bort växellådan t ex. BMW i Malmö ville ha 6000kr och icke auktoriserade verkstäder låg på mellan 3500-4000kr. Hade nog funderat på om jag skulle spendera 5h av min dyrbara fritid på att försöka göra det själv men det är ju jag det :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Har nyss bytt koppling på min 328:a de gick på 5 nånting med arbete å komplett koppling på BMW i skellefteå..... Så ja tyckte de var värt... |
|
|
Tack kristoffer L och Kråkan,antar de är de enda att göra att lämna in den på ett kopplingsbyte!!! tack för hjälpen grabbar!!! "My girlfriend said i have to choose between her and my BMW,im really gonna miss her" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.