AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.060

Byta E39:an mot Range Rover

funderar efter beslut om hundköp att byta min E39 528 från 97 mot en Range Rover 4,6HSE från 96 med liknande utrustning och miltal. Fick ett förslag på byte + 20 000:- tillägg. Undrar således vad Ni tycker samt om det finns nån med ERFARENHETEN av Range Rover...

Tacksam för alla svar
bakmiki:

Ett tips från en som känner en f.d ägare till 4.6HSE var beredd på höga kostnader i form av reperation när/om något händer.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Gillar du att bli en virtuos på facitlös meckning med utsikter som inte ens siaren Sida klarar så kör hårt.....

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag har kört Range Rover 4,6 HSE några månader, och var mycket impad av känslan i bilen, tex inredningen är underbar och bilen är en riktigt terrängbil i en jämförelse med X5:an. dock var jag mindre impad av bensinförbrukningen (runt 2,2 l/mil i staden och 1,6 på landsväg) och av kvalitetskänslan. enligt köpguider osv går det knappast att hitta en felfri och läckagefri Range Rover, men om man kan leva med att pytsa i diverse vätskor hela tiden så är väl det ok. Men det värsta är servicekostnaderna, Volvo tar SNUSKIGT bra betalt för timmar och delar. Jag tror varannan service gick på över 10 papp, förutsatt att inget var trasigt.
Sammanfattningsvis: Kanonmysig bil att köra, äckligt dyr att äga. Jag skulle faktiskt kunna rekommendera andra att köpa en sådan, under förutsättning att man räknat på ägandekostnader och att man känner någon som kan mecka med Range Rovers för rimliga pengar. Det senare är ett krav för att undvika ekonomisk ruin! Ett tips bara, köp en felfri bil, inga renoveringsobjekt med trasiga ACC-displayer och defekt luftfjädring. Ta reda på vad de eventuella fel som finns kostar, och pruta hårt. Det är inget underskott på Range rovers på marknaden, och din BMW är gissningsvis ett intressant inbyte för många säljare.

mvh Johan
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Två av mina mer biltokiga ( Läs överseende med egenheter och fel) bekanta har kört Range Rover under en olycklig period i deras liv. Den ena vagnen var en 98:a och den andra en 00:a.

Deras gemensamma betyg efter att lyckligen blivit av med vagnarna är att de sällan skådat eller ägt värre skräp.
När allt funkar är det bekväma vagnar att färdas i, tyvärr är det sällan som fenomenet inträffar,, att allt fungerar.

Mycket höga reparationskostnader, om verkstaden ens lyckas med att lokalisera och reparera felet. Astronomiska bensinkostnader mm.

Är skuffen för liten torde den nya Touringen eller en Mercedeskombi vara ett bättre alternativ om du inte vill åka Volvo.

För hundens del torde det vara bättre också då insteget/hoppet är rätt högt i en SUV jämfört med en vanlig kombi/Touring.
jag tackar för alla inlägg. dock är jag MYCKET väl medveten om bränsletörsten och beredd att stå ut med den men det som var nytt för mig är den påtalade dåliga kvaliten. talade igår med en herre som ägt rang rovers i hela sitt liv och han var mycket mycket nöjd. Sen över till en annan lite ndetalj- är det inte FORD som i dagsläget äger Land Rover och således är genralagenten/servicestället att vända sig till.

PS: E39 är inte billig i drift heller- 16,5L/100km i stan!
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Ford äger bl a Land Rover och Volvo. Volvo är servicestället i Sverige.

Ja, den gamla Range Rovern är inget skräp att ha, tacka vet jag den nya 4.4an, trots att den också har sin brister är den mums-mums!

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.