|
|
|
|---|---|
|
Hej, Håller på att kolla runt inför Inspektion II. Har fått uppgifter om att servicen är dyrare för 740 fr.o.m -99 på grund av att det är andra tändstift till M62/TU än till M62. Någon som har koll på vilka stift och varför andra än på "gamla" motorn? /K-G | |
|
Från -99 är det longlifestift som håller 10 000 mil. Bosch FGR7DQP eller NGK BKR6EQUP, med fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina. Dessa kostar ca 160kr/st. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, det låter ju rimligt. Det skulle göra uppåt en hundring/stift extra. Skönt, då slipper man ju tänka på stift ett tag framöver sen. Tack för hjälpen. /K-G |
|
|
Om man kollar i ETK så rekomenderas även "vanliga" Bosch F7 LDCR, samt NGK BKR6EK. Jag valde NGK V-Line 20 som ersätter BKR6EK, då jag tycker att man gott kan kosta på sig nya tänstift vid varje inspection. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Då är det alltså bara en förändring i "serviceplanen" och inget i motorn som förändrats. Ja, är båda typerna av stift lika bra (förutom livslängden) känns det ju bättre att köra med lite billigare och byta oftare. PJ, jag ser att du också kör 740 -99, några andra tips inför min Inspektion II? Bilen har gått 14.000 mil. /K-G |
|
|
Förutom inspection 2 som jag gjorde för 2v sedan så åkte jag på att byta ut lite leder i bak samt framvagn. Det finns också två typer av klimafilter, med eller utan aktivt kol. Ska du göra inspec.2 själv ? Min har gått nästan 13" Mvh. Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Bytet av stift infördes i samband med att serviceintervallet förlängdes till ca 2500 mil. Om man monterar vanliga stift med 2500-mils serviceintervall, är det risk att verkstaden missar att byta stiften enligt ordinarie servicescheman.... Om man väljer vanliga stift och har 2500 mils serviceintervall, bör man nog tydligt anteckna detta i serviceboken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade den på besiktning i fredags och jag hetsade dem till att hitta något. Har haft lite klonkande i framvagnen när man kör över ojämnheter, och mycket riktigt var det lite glap i ena krängningshämmarstaget (Pendelstaget?) så det ska bytas. Inga anmärkningar och perfekta avgasvärden, till och med HC var 000, besiktingsmannen verkade förvånad. Nej, nu första gången i alla fall så ska jag lämna in den, men det är inte så lätt att bestämma var, ganska stor skillnad vad de gör på olika verkstäder, vilken olja de använder mm. Lutar åt Automek i Karlskrona eller Jarls i Helsingborg. PJ, vi har nästan samma bil, fast din är lite längre. Min är också Oxfordgrön med Shadowline. Beige inredning, du också? Johan. Så serviceintervallet förlängdes i och med modell -99. Gäller det alla BMW? Ser att du bor i mina trakter, var servar du din bil? Tack båda för nyttig info /K-G |
|
|
Jag vet inte med säkerhet när 7-serien fick 2500-mils serviceintervall, men jag tror att den fick det -98/99! K_G Hittills har det blivit RS-bil (sedan jag flyttade till Växjö för några år sedan). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.