AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

tankbyte E30

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag har läst runt på gammla linor och är nästan 100 på att det är ett hål i min tank.
min fråga är hur jag skall gå till väga nu när jag skall byta..
för om jag har fattat det rätt måste jag lossa kardanen och avgasrör och sedan sänka ner den?

skulle uppskatta lite tips från er med erfarenhet av detta, hur jag lättast utför jobbet och vad jag skall tänka på.

tack på förhand!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ingen som hade lite tips?
AlpinaB6
tjena dela kardanen vid stödlagret i mitten du skruvar löst dom två skruvarn på slagret sedan finns det plats att dra ut tanken men det kan bli trångt så jag rekomenderar att du tar bort hela bakre (kardanen) Mvh Pejo
Jag hade min inne på verkstad för byte för ett år sen ungefär och DE sa att det var tvugna att plocka bort som Alpinab6 säger, hela vägen för att få ner tanken... (ja, jag vet, dåligt av mig o lämna bilen på verkstad för en sånn sak, men jag hann inte byta tanken själv)

Tips! Det kan vara så att den läcker i gummislangen fårn "tanklocket" ner till tanken och den kostar väldigt väääldigt mycket att bara köpa.. Den "måste" köpas från BMW då den har olika dimensioner i de olika ändarna..

Ajaa.. Lycka till med bytet iaf!!

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
Just ja, anledningen med gummislangen är att de som sitter på bilarna på skroten har pga av uttorkning blivit rätt ledsna o det är ju inte så kul o göra samma arbete två ggr...

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jaha oki! jag ska lyfta upp bilen ikväll och försöka hitta vad det är som är fel!

tack tack!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
plocka ut sätet och skruva loss en liten och en stor "Lucka" och under den lilla luckan till höger i bilen (sett framifrån) va det fuktigt och luktade bensin.. jag bad kompisen skaka på bilen och då luktade det regält... det e ju så jäkla trångt så man ser ju ingenting.. finns det bågon vanlig anslutning där som brukar krångla? det enda jag ser är ett lock med en elanslutning och ett förbigående rör, men locket med elanslutningen är helt tätt..

någon som vet vad det kan vara? eller är det bara att köpa ny tank och byta den?

tack för all hjälp!
Om du sitter med näsan mot bakdelen på bilen så har du pumpen på vänster sida. Pumpen sitter med bajonett infästning. Det ligger en o-ring som ska täta mot tanken där, på båda mina tankar som jag har varit kontakt med har den o-ringen varit totalt slut. Bara smulor av den.
Lyft ur pumpen och kolla om den är dålig.

Detta gäller bara om du har 55 liters tank, då sitter pumpen monterad i tanken.
Vad är det för modell på din E30?
Jag har bytt tank på min bil och jag har skrivit flera gånger här på forumet om hur mitt byte gick till.

/Anton
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag har en 320 89:a

jag tror inte att det är o-ringen för det va helt snus torrt runt om bensinpumpen!
där emot luktade det bensin som satan från höger sida (om man sitter med näsan mot bakdelen :)) men det va inte från anslutninegn där heller.. utan det va liksom om man tryckte in fingret så långt det bara gick åt höger i det högra hålet... då fick man bensin på det...

gud va bra man förklarar så här tidigt... hoppas du förstår hur jag menar.

;-) Jodå man brukar var lite seg på morgonen..
Jag förstår vad du menar iaf!

Längs med tanken så är det rör dragna, antar att det är till avluftningen av tankhalvorna. Dessa rör var ganska rostiga på mina tankar. Den ena tanken var lite bättre som tur var.
Där rören är anslutna till tanken verkar det som det uppstår rost ganska lätt. Inte så konstigt då fukt och annat blir kvar där utan att försvinna.
Möjligen har det rostat hål där för dig. Om det är hål så är det svårt att se detta, tyvärr. Matarslangen är dragen denna väg ockå först genom ett av rören. Det kan ju vara så att slangen läcker i anslutningen mot röret.

Möjligen så kan du komma åt genom att lägga dig under bilen på vänster sida där tanken sitter och få upp en hand ovan tanken för att kunna känna bättre.
Det är trångt där under.. :-(

/Anton
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Anton:
det är precis där vid det röret du pratar om som det blir fuktigt. det känns som jag kan röra det röret mer än vad jag borde kunna om man säger så... när jag bad polaren skaka bilen medans jag sniffa som en spårhund va det precis som tanken "andades" där... börja stinka som attans.

om det nu skulle vara röret, går det då att laga? eller är det bara att köpa en ny tank?

mvh
Det blir nog svårt att laga tyvärr.
Jag skarvade rören med en bit slang, men det var mitt på där rören ligger lösa och inte är fästade mot tanken.
Det går helt klart att ersätta röret med ett friskt och sedan löda fast det. Men det är förenat med stora brandrisker!!

Jag hade nog satsat på en bagagnad tank i hyffsat skick. Några timmars slipning och målning så är tanken som ny eller bättre beroende på hur pass bra du rostskyddar den.

Jag gav 200 kronor för en begagnad tank som blev väldigt fin efter lite jobb. I det priset ingick även en bagagnad soppapump som kom väl till pass då den jag hade sade upp sig när jag skulle starta bilen efter tankbytet. Jag vet iaf en kille till som fick pump-ras efter att han utfört samma procedur som mig. Vet inte vad det kan ha berott på.

/Anton
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ja det ligger mycket i det du säger!
Det är nog lika bra att satsa på en begangnad tank och lägga ner lite jobb på det.. skulle ju vara surt att sänka ner tanken för att laga och sedan stå där om en vecka med en pöl på backen och en stinkade bil!

men nu vet jag ju ungefär vad som är rimligt för en tank och vad jag skall göra! får köra med 30L i tanken tills jag hittar en begangnad..

tack för hjälpen Anton!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
bytte tanken igår! det va inget roligt jobb alls! fy f*n va trångt och j*vliget det ska vara då..

men nu är den iaf bytt! den va sönderrostad i "fogen" ca 20cm,
det bara pissa besnin ur den när jag vinklade tanken.. inte konstigt att det luktade bensin... det enda som fanns kvar av returen va lite rostsmulor.

men nu sitter den nya fina tanken på plats som jag så väl rostbehandlat ;)
sen kan jag ha mer en 20 liter bensin i tanken med, inte dumt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.