|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 e36, som med tidigare ägare inte fått den service den borde. det var nån nisse som sa att "Hur har det gått med toppen Med tanke på att den har gått torr, Glöm inte att lufta systemet är du fyller på en bmw annars kan toppen skära". nån som kan förklara vad han mena med det... jag har aldig hört att man ska lufta, det är väll bara att tappa oljan, hänga dit ett filter och hälla i ny eller? tacksam för svar! | |
|
Det ska bara vara ut med den gamle, i med nytt filter. häll i ny olja. Han snackade inte om kylsystemet då? Mvh, Christian |
|
|
Det är nog inte alls osannolikt att det är så... hur gör man för att enklast lufta kylsyst. har inte kollat så noga än är kärlet högsta punkten? vad ska man köra för olja i motorn 10-40 mineralolja? /Johan |
|
|
Det finns en luftningsskruv till kylsystemet bervid påfyllningslocket ________________ Körde tidigare SAAB 9-5 men har nu fått tebax förståndet och letar BMW!! |
|
| Neej ingen mineralolja i den. Ska vara helsyntetiskt köp 5w-40. | |
|
Ha i åtanke att en syntetolja snabbare bli dålig, men om du som vanligt folk byter var 500:de mil och inte piskar as varje dag så spelar det mindre. *För att du älskar att köra* |
|
|
Sqrewdriver: Varifrån har du fått informationen att en syntetolja skulle bli sämre snabbare? Eller hur menar du? Ta helst reda på lite basic info innan du skriver sådant. Det blir ju knas och förvirring av sådana felaktiga påståenden. Varför tror du man uppfan syntetoljan EFTER mineraloljan? För att den var sämre? mvh |
|
|
Sqrewdriver, Antar att du menar tvärtom va ? Det "SKA" inte vara en syntetolja i den. Det BÖR vara en så bra olja som möjligt. Välj en olja som uppfyller höga krav = bra olja. Syntetolja av känt fabrikat är oftast ett säkert kort. Annars bör du läsa på förpackningen vilka krav den uppfyller som sagt. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Sqrewdriver, undrar precis samma som Anders S! Jag hoppas att du inte menar att syntetoljan slits snabbare än en simpel mineralolja! En bra syntetolja kan lätt hålla 4000 mil eller i en modern och frisk motor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| man ska inte hälla i syntet om den gått på mineral..... | |
| har den gått torr så e det vatten inte olja | |
|
kingen, dina uppgifter om syntet i en motor som gått med mineral är gamla skrönor. Det gör ingen skillnad om du häller i syntet eller mineral i en motor som gått på mineralolja. De rengörande egenskaperna är detsamma. Eftersom dessa diskussioner har gått varma på forumet förut föreslår jag att du söker... |
|
|
Anders: Men är det inte så att syntetoljan kan lösa upp gammal skit, sot och avlagringar som har bildats om man kör på mineral, och att detta sen kan ställa till med problem? Mr C |
|
|
Mr C, precis som Anders skriver, innehåller alla moderna motoroljor ungefär lika mycket detergentadditiv som rengör motorn inombords. (som en liten parantes är ren PAO-basolja (den vanligaste syntetiska oljan) mer rengörande än ren mineralbasolja, men motoroljor innehåller upp till 30% additiver (utöver basoljorna) som bland annat skall rengöra motorn) I grova drag kan man säga att alla moderna motoroljor rengör ungefär lika bra oavsett om det är mineral- delsyntet eller helsyntet, men att syntetoljor inte skitar ner lika mycket...dvs de "rengör mer än de smutsar ner" i en smutsig motor, vilket gör att de gradvis tvättar rent en motor som är smutsig. Men det är ingen fara att byta från mineral- till syntetolja! Om man skall göra ett olje- och oljefilterbyte (byt alltid filter samtidigt med oljan!) i en motor man tror eller vet har misskötts med lågkvalitativ olja och/eller för långa serviceintervall, bör man vara observant! Risk finns då att motorn är smutsig inombords och att den nya oljan kommer att tvätta bort avlagringarna. Om oljan svartnar snabbt är det resultatet av upplöst smuts. Gör i såfall ett nytt olje- och oljefilterbyte efter ca 200-300 mil. Då får man ut det mesta av smutsen och kan sedan ha normala serviceitervaller. Ovanstående upplösning av ingrodd smuts kan uppträda oavsett vilken typ av olja man slår i motorn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En syntet olja innehåller ämnen som gör viskositets-stabil, dessa ämnen tappar efter ett tag (beroende på hur hårt du belastar oljerna) sina egenskaper och oljan blir supertunn och smörjer inte till hundra %, uppgifter om detta kan du få från vilket oljebolag som helst. Jag råkade ut för ett haveri på min turbo för 2 år sen och detta var anledningen. Men som sagt Det ska belastas ordentligt, typ tävlingsmotor. *För att du älskar att köra* |
|
|
Tillsatser (VI-Improver) som förbättrar viskositetsindex finns i alla oljor. Om dina uppgifter stämde skulle SLX 0w30 (som används i nästan alla bmwmodeller) bli som vatten tillslut och således inte fungera i dom dryga 2500 mil som dom rullar mellan byten. Vilket den tveklöst gör! Vem drog slutsatsen att detta var orsaken till ditt turbohaveri? |
|
| Jag skulle inte vija ta risken att slå i syntet i en dåligt skött motor!! | |
|
Det ska BELASTAS hårt! det betyder inte ens i närheten av hård vardagskörning, typ en bil som jägarn från jakan! Jag hadde ett projekt 2,5 liter turbo, dåligt byggt jag vet men jag fick ut 560+ , den rasade pga ett lager var feldimmat vilket betydde att lagret blev belastat till bristnings gränsen, oljan blev som vatten och motorn skar. Ber om ursäkt att mitt inlägg startade denna debatt, men som sagt vanlig körning med vanliga intervaller spelar det ingen roll bara oljan e av hygglig kvalitet. *För att du älskar att köra* |
|
|
Har man en motor som går extremt hårt är det en bra idé att undvika oljor med extremt viskositetsindex (t ex 5W50) just pga att VI-improvers kan brytas ner. VI-improvers är dock inget som är signifikant för syntetoljor! Faktum är att syntetoljor behöver mindre mängd VI-improvers än mineralolja pga de naturliga egenskaperna hos t ex PAO-olja. Det gör att en syntetisk basolja har ett bredare viskositetsindex än en mineral dito redan innan man tillsätter VI-improvers! En turbomotor mår bäst av syntetolja då den är betydligt mer värmetålig än en mineralolja, som kommer att koksa av värmen... Frågan är som sagt hur analysen som kom fram till att det var VI-improvers som var orsaken till haveriet! Gjorde du en oljeanalys av kvarvarande olja i motorn? Plockar man ut 560hk+ ur en 2,5-liters turbomotor skulle jag tro att det finns nästan hur många tänkbara orsaker som helst till haveriet! Själva oljan är bara en liten del i systemet och är något felkonstruerat i motorn (i förhållande till effektuttaget och motorkonstruktionen) är det lätt att skylla på oljan... ;o) En syntetolja tål högre värme och tål högre tryck än en mineralolja innan den bryts ner, det är konkreta fakta som kan mätas fram i olika tester! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.