|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag har ett ilsket problem med generator vin som vägrar försvinna trotts test av allt känns det som. Men kan det hjälpa med en kondensator? Tänkte eftersom att då jordar man ju stegen i kondensatorn??? Mvh Mattias | |
|
Om du menar kondensator på inkommande matning till slutsteget så ändrar du ju knappast kraftjordningen, den går till minus via chassi osv som vanligt. Kondensatorn kan ta bort en del rippel på matningsspänningen men lossa först signalkabeln på steget och lyssna. Blev det tyst så beror problemet till 99% på jordslinga via lågnivåingången. Jordavbrottsenhet (jordisolator) på kabeln hjälper säkert. FP |
|
|
jo det beror då jordslinga i kabeln, alltså CD´n jordar sig i lågnivån.. Men finns det något annat göra en att sätta på någon skit som förstör ljudet på lågnivå kabeln? Eller pajar det inte ljudet? Mvh Mattias |
|
|
Inte märkbart, i synnerhet inte om det är en baslåda som drivs. Det finns säkert bättre och sämre, mitt tips är: Undvik de allra billigaste. FP |
|
|
Alltså jag har en dyr CD, jag har 2st rockford steg, jag har dyr lågivå som är skärmad, jag har DLS 1farads kondning och ett DLS framsystem. Men det tjuter som fan i framsystemet, jag har prövat att dra lågnivån utanför bilen också men det hjälper inte! :( Mvh Mattias |
|
|
Problemet är inte direkt relaterat till pris eller kvalitetsnivå. Prova med jordavbrottsenhet på lågnivåkablarna så löser det sig säkert. FP |
|
|
Jo, men förstör inte det ljudkvaliteten på ljudet, måste väll vara bättre att gå till botten med problemet istället för att ta den enkla vägen ut? Mvh Mattias |
|
|
Hur har du jordat alla enheterna? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stegena i punkt i chassiet och CD´n i orginal jordpunkt... Mvh Mattias |
|
|
Prova att jorda alla enheter i samma jordpunkt som skall vara av "bra kvalitet". Grova jordkablar är minst lika viktiga som grova strömkablar... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ser inte riktigt varför det är negativt med jordavbrottsenhet? Byggs som standard i proffssammanhang, i studios, i allehanda anläggningar med signalöverföring i miljöer där det finns risk för jordslingor. Beror nog mest på att folk inte förstår problemen fullt ut, en jordslinga i en installation är ingen kvalitesbrist eller fel, bara ett elektriskt "faktum". Från vissa tillverkare har tidigare levererats utrustning som inte var känsliga för jordslingor på de obalanserade in och utgångarna, men det bästa är ju såklart fullt balanserad överföring, isolerad från jord. Finns hos några få leverantörer men långt ifrån alla. Samjordning i en enda jordpunkt är OK och kan vara värt att prova, men som vanligt, oftast uppstår jordslingor ändå via monteringsskruvar, diverse andra anslutningar, antennens skärm osv. FP |
|
|
Först och främst: jorda på samma punkt. Grova kablar till + = grova kablar till -. Om du kopplar bort signalkabeln från radio/cd:n men låter den sitta kvar i steget och du fortfarande får störningar kommer dom troligen in via ström eller signalkablarna-försvinner dom så kommer störningen in via radio/cd:n - använd INTE orginal stöm och jord utan gå direkt från batteriet eller samma ställe som du matar steget/ stegen. Testa att koppla bort antennen från radion-bättre/sämre? Om signalkabeln kopplas bort från steget och störningen kvarstår kommer störningen troligen in via strömförsörjningen-dåliga kol i generatorn, dålig jordning av dito eller chassiejord mellan motor och chassiet, +kabel dragen bedvid några andra kablar som genererar störningar eller kanske steget sitter för nära någon förbukare tex bränslepumpen? Ordentlig jord är ju en förutsättning...metallrent och genomgående skruv med "taggbrickor" på båda sidorna samt ordentlig kabel/kabelsko.Avsluta med lite rostskydd! Lycka till/Thomas |
|
|
Många bra synpunkter. Men en del är praktiskt sett mer eller mindre omöjliga att uppfylla i många bilar. Även vid perfekt fungerande laddnings och elsystem så levererar generatorn ut rippelströmmar i chassiet som används som återledare för bilarnas enpoliga elsystem och med ljudprylar utplacerade/inkopplade runt om i bilen uppstår ofelbart jordslingor. Eftersom det oftast är fritt från störningar när originalstereon spelar så ser jag inte riktigt nyttan med att förkasta original ström och jord. Man får även begrunda det faktum att en "normalstereo" i t.ex en BMW förutom plus, jord och högtalare har en mängd ytterliggare anslutningar till t.ex I2C-buss eller motsvarande, vanlig och diversityantenn, hastighetssignal, mute, ljusreglering, lågnivå, växlarstyrning mm. Stereon skall och bör dessutom både LF och HF-mässigt jordas i sitt hölje med kortast möjliga signalväg till bilens chassie. Inte lätt att få stereon att till en jordreferens bak i skuffen då eller hur? FP |
|
|
Helt riktigt det du säger FP. Med dagens alla finesser och nödvändigheter(?) ihopkopplat till en ljudanläggning så är det ju helt klart problematiskt att genomföra en optimal kabeldragning. Problem brukar ju inte uppstå i en orörd orginal anläggning utan först när man ska byta ut eller bygga nytt med andra fabrikat, eller hur? Dock har många kunder med störningar blivit av med dom helt eller delvis genom att inte använda orginalkablaget för spänningsmatning till huvudenheten. Dessa kablar ligger ju buntade med andra kablar till förbrukare som kan alstra störningar samt via tändningslåset. Har man provat med "allt" och ändå inte blivit av med problemen så funka oftast en jordisolator , som tidigare nämts, och den påverkar ljudkvlitén minimalt-om den är av god kvalitet. /Thomas |
|
|
Sant. Men jag skulle nästan vilja vända på ordningsföljden: Prova med jordisolator först, eller lossa lågnivåkabeln tillfälligt. Om störningen fösvann så var problemet jordslinga, en snabb enkel test jämfört med att dra om matning osv. Det finns säkert fall där matningen är mindre bra men i t.ex många BMW-modeller kommer den switchade plusmatningen inte genom nyckelbrytaren utan via ett avlastningsrelä direkt från säkring och plusskena i elcentralen. I de fall där matningsspänningen verkligen är oren och/eller stereon är extra känslig och dåligt filtrerad på spänningsingången kan det säkert löna sig att fixa egen matning. Enligt min erfarenhet är överföring av störningar från intilliggande kablar i ett 12V-system ovanlig, såvitt inte t.ex anpassningen mellan olika enheter är extremt dålig. Det går ju bra i ett 230V-system där man i alla fall kan tala om lite e-fält runt kablar osv eller hur? Likströmmen i bilen skapar ju ett statiskt fält runt ev. strömförande kablar, ev. rippel från generatorn är bara högst några procent. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.