AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.083

A/C-problem E-46

Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Hej,

Jag har en E-46 med klimatautomatik och nu har det blivit strul med just denna (kliman alltså). På "auto" visar panelen att det blåser men det kommer bara luft på maxblås i några sekunder. Sedan slår fläkten av när panelen visar att hastigheten går ned under max. Utan snöflingan funkar det lite bättre, dvs det blåser lite längre och fungerar på max och två lägen nedanför. Dock inte mer än några minuter i stöten. Problemet är dock att det inte blir kallt nog utan snöflingan... Går man över på manuell och knappar fläkthastighet själv reagerar inte fläkten. Panelen visar alla lägena från av till fullt, men fläkten reagerar inte. Någon som vet vad som kan vara fel? Tack på förhand.
De låter lite suspekt, men jag hade börjat o byta fläktmotstånd om jag vore du. Din felsymptom är inte direkt vanlig, men att börja byta hela klima panelen innan man bytar fläktmotståndet är inte ekonomiskt försvarbart.

Här finns en eniment guide på hur man bytar det:
Länk

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Ro
135
Rogge
Hej,

OK. Jag ska kolla på det. Tyvärr sitter min tumme mitt i handen så det får väl bli någon BMW-handlare som får fixa det. Låter dyrt om det inte är motståndet...
Det finns två vanliga fel. Dels ett felaktigt fläktslutsteg till klimatautomatiken på bilar upp till 06/2001 och dels en felaktig temperatursensor på klimatautomatikens förångare (orsakar isbildning) på bilar upp till 01/2001. Bägge felen är relativt välkända så hör med din BMW verkstad vad de säger.

/RS2
Ja en klimapanel kostar runt 3500 kr.

Att byta fläktmotstånd brukar kosta runt 1500 kr hos en aukt bmw verkstad inkl matriel.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Ro
135
Rogge
Hej igen,

Bilen är byggd i februari 2001. Vet någon om en servicebulletin gått ut om fläktslutsteget? Hittade något som kan stämma på www.alldata.com, men vet inte om det gäller utanför USA.
Rogge,

Sorry, jag skrev fel i hastigheten ovan. Felaktig temperatursensor på klimatautomatikens förångare är på bilar upp till 02/2001 så det kan alltså även vara det på din bil. Så här heter de olika service bulletinerna om din verkstad har svårt att hitta dem.

64 01 99 414 Driftstopp eller kontinuerlig drift av värmefläkten (fläktslutsteget)
64 04 00 572 Inget luftutsläpp vid användning av klimatanläggningen (förångartemperatursensor)

/RS2
Ro
135
Rogge
Hej igen,

Tack så mycket RS2! Tror att det ska hjälpa. Ska ringa min BMW-handlare nu.

/Rogge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.