AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.592

Har någon fått hjälp av SFRO?

Sida 2 av 2
Johan

Egentligen är det Bilprovningen som kräver intyg på effekt och vrid, det skall då vara en bromsning på något sätt från en respektabel firma. Det brukar vara bra om det på intyget står "max effekt xx kW, max vrid yy Nm" i klartext.

Att det går att gå över maxvärdena gäller ju för alla motorer som ändras, så det där är bara någon som inte vill godkänna ditt bygge - OM det inte är så att bilen är nyare än -75 - då är det ju som bekant miljökraven en turbokonvertering faller på.

Är bilen av årsmodell -75 eller äldre finns det *inget* stöd att neka en turbokonverterad motor så länge du kan visa effektintyg på motorn, och så länge du håller dig inom effekt/vridgränserna.

/Gustaf
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Tack,

haller med om att det är sa det borde funka.

Jag ringde faktiskt SBPs tekniska avdelning 3ggr för säkerhets skull eftersom jag vet att man far olika svar fran olika manniskor.

Jag förklarade vad jag ville göra och föreslog att jag skulle ta med mig ett "bromsintyg" men alla sa glöm det.
Motiveringen var att jag kunde ju fa intyget pa typ 0.1 bar och sen skruva upp trcket samt att jag maste ha intyg fran BMW pa att modellen klarar effektökningen och dom nekar ju kategoriskt att skriva ut sadana.
Ett problem för mig är att det inte finns en större motor i min modell (3.0 CSi) sa jag kan inte hänvisa till den.

Kommer det fortfarande att vara SBP som star för slutgodkännandet av effektökningen i framtiden ?
Da kommer detta problem nog att finnas kvar :-(

johan
Hej

Prata med en besiktningsingenjör som utför regbesiktningar direkt på din närmsta station istället. Det är ju inte killarna (?) på Tekniska avdelningen som kommer att besikta din bil...

Du behöver *inga* intyg från BMW för effektökning så länge du ligger inom 20% effekt och 10% vrid eller 15kW/100kg tjänstevikt - när du reggar som ombyggt fordon. Detta oavsett om du bygger på en kaross med största eller minsta motorn... Den som säger annat är antingen okunnig eller ohjälpsam.

Att det går att skruva upp trycket är ju inte unikt för turbokonverteringar, går lika bra på en vanlig turbomotor så det argumentet håller inte - och skruvar du upp laddtrycket är bilen olaglig, så enkelt är det. Man kan ju byta hjul så bilen blir olaglig också - inte är det svårare?

Formellt sett är det Bilprovningen som godkänner effekten, men när SFRO besiktat och godkänt bilen med en effekt som ligger innanför kraven ovan tror jag att det skall mycket till innan ASB säger stopp.

/Gustaf
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Tack igen, uppskattar hjälpen.

Det stämmer ju som du säger om däck och standardbilar med Turbo det är lätt att göra en bil olaglig.
Och det kan ju vara sa att dom bara är trötta pa alla som ringer in med samma fragor och ger standardsvar.
Det finns ju en massa oseriösa byggare som vill ha 800hk i sin Volvo 240 men vi är nagra som tänker lite mer "seriöst".

Jag pratade med dom pa takniska avdelningen för att fa veta vad som gälller, det är ju lite surt om man fragar en besiktningman som säger att det är lugnt och när man sen 50,000 kronor senare kommer in med bilen far ett nej av en annan. Det finns ju tyvärr en del godtycklighet inbyggd i systemet.

Och du sa ett litet nyckelord ord där "ombyggt fordon" dom jag har pratat med har kanske inte tänkt pa det eller förstatt exakt vad jag vill göra.

Det later som om man kanske har ett vinterprojekt i alla fall :-)

johan
Hej

Mitt råd är alltid att förankra bygget hos en besiktningsman på lokala stationen, helst samma person som kommer att genomföra regbesiktningen. Skriv en snygg och utförlig specifikation på bygget (med namn på dig, chassinummer, regnummer etc.) och låt honom titta på den. Han kan redan då berätta om bygget verkar OK - har man fått vara med från början är det oftast lättare att lyckas. Dessutom kan besiktningsmannen i ett tidigt skede påverkar vilka delar du använder - de brukar gilla sånt.

Lycka till

Gustaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.