AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.593

Har någon fått hjälp av SFRO?

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tänkte göra en liten gallup!

Fråga 1: Finns den någon/några som faktiskt har fått hjälp av SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) när de bygggt om/modifierat sin BMW?

Fråga 2: Är det någon mer än jag som varit i kontakt med dem och vad är i sådana fall er uppfattning om SFRO och deras arbete?

Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag vill gärna lyfta upp den här tråden...då jag fått lite uppgifter att min kära e28 skulle klassas som ombyggt fordon när den blir färdigställd....och vill gärna ha så mycket förhands info ...från andras erfarenhet i ämnet
Eller det bara finns snackare kvar här på forumet???

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Hej

En liten fågel viskade i mitt öra att nån undrade om SFRO här...

Eftersom jag jobbar som besiktningsman åt SFRO tar jag mig friheten att kommentera lite. Hoppas det är okej...

Om man provat kontakta oss och anser att man inte fått hjälp, kan det bero på flera saker. Det troligaste är att det hittills varit Bilprovningens område att hantera ombyggda fordon - SFRO har helt enkelt inte haft så mycket att säga till om.

I och med regeländringarna som kommer i vår, blir det krav på att även ombyggda fordon skall besiktas av SFRO. Då blir det också lättare för oss att svara på frågor som rör sådant.

Jag vet att det kan vara svårt att få kontakt via mail - många besiktningsmän är totalt överösta av frågor via mail och man hinner helt enkelt inte med (arbetet görs ju på "fritiden"). Många frågor finns det också svar på i Bygghandboken. Prova att ringa eller maila en annan besiktningsman, det är mitt råd.

Den exakta gränsen för vad som blir ombyggt fordon är inte klar än (nya reglerna ska börja gälla den 1/5) så det är lite svårt att ge bra svar där. Men beskriv bygget, så kan jag försöka.

/Gustaf Ulander, SFRO
therealpinto !

Räknas en bil som man bytt motor i enligt A40 som ombyggt ?

/Emil
Hej Emil

Nej, inte om man bara bytt motor. Som jag skrev ovan är reglerna inte tryckta än men det troliga är att man till exempel måste byta motor och drivlina (dvs även låda och slutväxel) SAMT bromssystem för att få utnyttja undantagen för ombyggt fordon.

/Gustaf
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
therealpinto// Det här med motorbyte och/eller turbokonvertering är en vanlig diskussion här på forumet. "Långbänkstråden" är nog denna: Länk
Det vore kul och intressant om du skummade genom den och kom med en kommentar.
Fast säg inget till Alecci, han har ju bestämt sig för att renovera Alpinan istället ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Gustav !

Ok.. Tackar då vet jag

Vad finns det för undantag för ombyggda fordon som kan vara av intresse ? kan du ge några exempel ?
Min bil är redan reggad som ombyggt fordon....

MVH Emil
Emil

Det mest intressanta undantaget är väl för de flesta det som rör maximalt tillåten effekt, som med de nya reglerna lär bli 15kW/100kg tjänstevikt (jämfört med maximal ökning med 20% eller enligt tillverkarens intyg på "vanliga" bilar). Det beror dock på vad man har för utgångseffekt.

Kristian, tråden du hänvisar är lång men jag har skummat den snabbt. Den innehåller alldeles för många felaktigheter och misstag för att jag ska kunna besvara alla, men slutsatserna är ganska rätt (för bilar av årsmodell 1976-88);
- Bil nyare än 1975 måste ha en avgascertifierad motor i originalskick (enkelt uttryckt, motorn måste ha sålts i Sverige)
- Endast tillverkare/generalagenter får öht avgascertifiera motorer
- Effektökningen som tillåts generellt, utan intyg, är 20% (10% vrid) - gäller även vid motorbyte, räknas från den originalmotor som satt i aktuell fordonsidentitet.
- Det är fritt fram att stoppa i motorer från andra tillverkare, bara den är avgascertifierad och i originalskick (BMW behöver INTE skriva några intyg)
- Även vid byte till en motor med katalysator måste nya motorn vara i originalskick (men man slipper kostnaden för komponentkontroll)

För nyare bilar är det mer komplicerat men motorbyten är inte omöjliga där heller - men förutsättningen är alltid att nya motorn är avgascertifierad i Sverige.

Det är mycket vanligt att man tror (får uppgifter om) att biltillverkaren måste skriva intyg vid motorbyten, det finns inget belägg för detta i lagtexterna utan det är något som vissa besiktningsmän säger. Så länge man håller sig inom generella värden eller generella gränser från tillverkaren är det bara Bilprovningen som man behöver blanda in. Varför det finns besiktningsmän som motarbetar det kan man bara spekulera i - men det tänker jag inte göra.

/Gustaf
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Gustaf// Tackar för infon.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Definitioner 10.1.1.1 Ombyggt fordon

Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk här i landet och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats här i landet av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i icke oväsentlig grad förändrats exempelvis genom att
* fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller
* del av stomme/karosseri utbytts eller ändrats, eller
* styrinrättning med rattaxel utbytts, eller
* motor med kraftöverföring utbytts, eller
* bromssystem utbytts och i förekommande fall så att sådana intyg beträffande vissa trafiksäkerhetskrav som tillverkaren utfärdat för fordonet inte längre kan anses gälla. Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna
igenkännas trots de utförda ändringarna.

Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl a axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.

10.1.1.2 Amatörbyggt fordon

Fordon som tillverkats här i landet av enskild person för eget bruk eller enstaka exemplar av serietillverkat fordon som med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats i större omfattning än vad som avses i 10.1.1.1 av enskild person för eget bruk.

10.1.2
Ombyggd och amatörbyggd bil Undantag från fordonskungörelsen (1972:595)
Utan hinder av 11 § fordonskungörelsen (1972:595) får bil brukas i trafik även om:
* bilbälte saknar upprullningsdon,
* bilbälten saknas i baksäte,
* vindruta saknas på bil med öppen kaross,
* defroster saknas på bil med öppen kaross.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bmw_turbo
Detta inlägg kanske inte hör hemma här men, men...
Jag har en 320i -86 på vilken det är pulsärventilen, nu har jag bytt motorn till en 320i -88 och på denna motor är det ju då lambda och kat. Kan jag besikta denna bil utan klagomål och skall jag i sådanna fall ha kat eller inte???

Mycket tacksam för svar

BMW 320 E30
"Cartman Edition"
-Liten, Fet & Ettrig
Jesperado:

Det där är "gamla" reglerna ;-)

bmw_turbo: Nya motorn måste vara i originalskick, dvs den skall vara lika utrustad som i en 320i -88, dvs med katalysator. Jag vet inte om det skiljer i effekt/vrid men "avgasmässigt" skall det inte vara några problem att regga in den motorn.

/Gustaf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst är reglerna gamla, men det är dom som gäller just nu...

Jeppe

Tackar Gustav !

Men va trött ja blir...
Hade man vetat om det tidigare så skulle man ju inte ha valt den motor som man nu valde, utan en med mer effekt...

Men så är väl livet.. =)

Mr
12
Mr_BMW72
325 IM 87
740 IA 92
Fråga ? . . .

Om jag har en en BMW 325 serie modell 87 - 90
Den är i stort sett helt genomgången, och mitt önskemål är att stoppa i en vassare motor t ex 3.5, 3,8 l från M5, mod 93-95

Går det att få den igenom besiktning eller går den att klassas som amatörbygge, bromsar och övriga säkerhetsdetaljer, kommer att bytas ut mot kraftigare modell

Motor och låda är original samt tillhörande kabelstammar och instrument . . .

Är det någon ide att försöka eller är det helt stopp . . .

BMW 4 Ever

Hej

Bygg om tillräckligt mycket för att den skall kunna klassas som ombyggt fordon (byt motor, växellåda, slutväxel, hela bromssystemet och kanske bakaxel) så är det en fråga om vilken effekt M5-motorn har, och vilken vikt du får.

Väger bilen 1200 kg är cirka 244 hk max. Ligger du inom den effekten går det att lösa.

/Gustaf
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
therealpinto, ytterligare en fraga om detta.

Vet du vad som gäller för bilar äldre än 75 ?

Du nämner bara dom nyare men vissa av oss kör runt i gamla bilar som vi kanske vill modda, typ kompressor.
Vore kul att veta.

Johan
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Jag håller på med en 02:a -68. Det har varit en rallybil
och är reggad med bur och uppklassad motor.
Nu har jag satt i en 325:a motor med turbo.
Vad jag har hört så ska det inte vara några problem att besikta den trots annan motor, om jag håller mig på rätt nivå effektmässigt?
Jesperado??
Therealpinto??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det ska inte innebära några större problem nej...

Jeppe

Hej

Johanaxelsson, enda skillnaden för bilar av årsmodell 1975 eller äldre är att de inte har krav på avgascertifierad motor. Alltså går det bra att turbokonvertera eller på annat sätt ändra motorn man använder - originalmotor eller utbytt motor.

Effektbegränsningarna är dock samma.

/Gustaf
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
tack RealPinto,

en följdfraga bara.

Hur bevisar man toppeffekt/vrid för er?
Jag vill egentligen ha en turbo eller kompressor för att förbättra vrid och kraft pa lägre varv (och förstas lite mer pa högre :-) ) för att fa bilen mer mjuk att köra eftersom motorn är ganska högvarvig.
Jag kommer ju da sannolikt att halla mig inom maxvärdet pa effekt.

Min bil väger c:a 1400 kg, sa 1400 * 15kW/100kg = 210KW = 280 hk och jag har i orginal 200. Sa det borde ga att halla sig inom gränserna.

När man fragar bilprovningen nu säger dom kategoriskt nej till turbo eller kompressor eftersom man KAN ga över maxvärdena oavsett hur man konfigurerar systemet.
Hur kommer ni att hantera det?

Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.