|
|
|
|---|---|
|
Min 325 -01 knasar lite med tomgången. När man håller dragläge vid 7-800 varv så gillar inte motorn det. Med konstant gas så pendlar då varven mellan 500-1000 varv. Vad beror det på? Hur fixa ? Dyrt ? | |
|
Är den så på tomgång med eller? Isåfall kan det vara tomgångsmotorn som är dårlig. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
Vad jag vet har inte e46 någon tomgångsmotor. De finns mjukvaru uppdateringar hos din bmw återförsäljare som bör lösa ditt problem. De kostar runt 500 kr för att uppdatera mjukvaran till motorstyrningen. Har du någon kontakt som du brukar vända dig till hos en aukt bmw verkstad brukar de lösa sig kostnadsfritt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Nej, tomgången är hur fin som helst-inga problem. Det är väl kanske fel att kalla problemet tomgång. Hursomhelst är det när man håller konstant gas /koppling/dragläge som motorn varvar upp/ner...något irriterande. om man håller dragläge vid tusen varv så är det inga problem...=( Grovsnus |
|
|
Jo jag försökte söka men hittade inget relevant. Kanske får träna lite på det... Grovsnus |
|
|
Du menar alltså att varvtalet bara pendlar vid dragläge under 1000 rpm? Dvs de är jämnt och fint när du frikopplar och varvar? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Ja tror iaf att en mjukvaruppdatering kan avhjälpa ditt problem. Jag hade ett liknande problem vid minusgrader som försvann när min motorstyrningsmjukvara uppdaterades. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jo precis. Varven är hur fina som helst om man står med kopplingen helt nedtryckt eller om man varvar ovanför 1000 rpm....??!! Mjukvaran kan ju tänkas vara boven. Vad hade du för problem vid minusgrader ? Grovsnus |
|
|
Varvtalet dippade i samband med att jag frikopplade ner under 500 rpm för att sedan gå upp på normal tomgång 700-800 rpm. Detta hände inte konsant, men när de väl hände så var de väldigt svårt o smyga iväg. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Tackar för tipset, jag ska kolla upp möjligheterna att fika in sig hos bmw verkstan =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.