AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.269

Trasig katalysator?

Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Hej jag undrar om någon kan svara på vad jag ska göra åt mina miljökontrollvärden? Har nyligen varit och besiktigat min bmw 325 -94 och Co halten låg på 0,9 gränsvärde (0,5) och HC låg på 287 gränsvärde (100) lamda 1,00 gränsvärde (0,97-1,03) kan det vara katalysatorn som har gett upp? Hur vet jag om det är den som är trasig? Har hört att om man slår ut röret som sitter inne i "katten" så kan bilen klara värdena? Tacksam för svar.

Han den där.
TobbeBMW
Lambdan e inte trasig??

Kör man länge med trasig lambda kan kattarna gå sönder, vet du om den har varit trasig under en längre tid??
Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Nja jag vet ju inte om den är trasig tänkte mer på att i och med att värdena på Co och HC ligger så mycket över det tillåtna så kunde det kanske vara det felet. Kan det vara något fel på chipet annars?

Han den där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett dåligt konstruerat trimchip kan ge dåliga avgasvärden.

När servades bilen senast (olja, oljefilter, luftfilter och tändstift)och vilken olja använder du?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nu måste jag komma med en fråga på området jag också...

Fick också lite höga HC och CO värden på SBP (HC 150 o CO förhöjd 0,5) Kan det vara nått fel i luftinsugningen?

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Jag bytte olja och olje filter för drygt 7månader sedan stift och luft filter har jag ej bytt så länge jag haft den ca 10 månader. oljan är castrol gtx3 eller vad den heter absolut ingen skitolja från biltema iallafall. Ska nog byta stift och luft filter till att börja med då eller?

Han den där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, hur långt har bilen rullat med den oljan?
Hur har bilen körts? Mycket kortsträckor?

Jag skulle nog satsa på att byta olja (och filter + stift) när du har sådana HC-värden. Har du tur kan det få ner värdet under gränsen!
En bra syntetolja brukar vara få ner värdena mest...

Personligen skulle jag lätt välja Biltemas helsyntetiska 5W40-olja före Castrol GTX3 (mineralolja)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Ja bilen har väll gått ca 700mil sedan sist jag bytte olja och olje filter. Den har mest gått landsväg inte så mycket korta sträckor . Jag ska byta olja och stiften och testa det kan ju vara värt ett försök. Tack för all hjälp.

Han den där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.