|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt köpa fälgar till min E30 325 cab -92. Undrar om vilken inpressning som passar bäst. Fälgarna är 16" och är 7" breda. Har använt sökfunktionen och förstått att original ET är 35 mm, men då är fälgarna 14". Vill bara montera rakt av, inga spacers o dylikt. Det måste vara någon som har använt dessa måtten, eller... Bonath | |
|
Originalmått: 6x14 ET35, 6.5x14 ET30 och 7x15 ET 24. Alltså borde 24 vara lagom. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är stört omöjligt att få tag i fälgar med ET 24-25. Däremot finns det många med ET 35. (VW) Någon som har erfarenhet av spacers? Jag klarar mig nog med 5mm (ET30) men blir det problem med obalans och sån´t??? Lagligt? Det är lite tråkigt om det inte funkar, när man väl hostat upp stålarna... Bonath |
|
|
Det fungerar med spacers, det viktiga är att bultarna är tillräckligt långa och att fälgen blir centrerad. Problemet med att använda 7" fälgar med ET35 och sedan spacer så det effektiva ET:t blir 30 är inte just att en spacer använts utan att ET:t är högre än vad som är tänkt. Det skulle kunna ge problem, spacern är inte upphov till det. Men att köra med ET30 och 7" brett är nog ingen större fara:) |
|
|
Jag har mätt och mätt och mätt... Om jag stannar vid 205/55/16 däck så blir det ca 2mm tillgodo... Kanske är bättre med en 8mm spacer... Bonath |
|
|
Tjena Bonath! Jag har kört med spacers tidigare och det fungerade utmärkt. Om du spacar mer än 5mm så kan det bli problem med centreringen och då kan du behöva köpa spacers med centrering och dem är inte så billiga men 5mm hade jag och det var ok. Antagligen så kommer 5mm inte att få ut hjulet mot skärmen så mycket att det ser bra ut utan dem kommer nog sitta lite för långt in. När jag har talat med fälg och däckhandlare så har alla sagt att man absolut inte ska montera fälgar med ET som går ifrån orginal mer än ett par mm för att diverse saker bla drivknutar ska ta stryk. Jag har jämt kört på minst 6mm skillnad och har inte upplevt några problem än föutom att däck har tagit emot skärmen men då hade jag kraftigt avvikande ET. Jag är mer bekymmrad över att när man trixar med spårvidden så beter sig bilen inte riktigt som den ska på vägen. Jag har bara använt fälgar med ET som ökar spårvidden så jag vet inte vad som händer om man minskar den. Tyvärr så är det inte lagligt men ingen kommer märka att dem är monterade om man inte skruvar av hjulen så tänk på att om du skulle råka ut för en trafikolycka så kan ditt försäkringsbolag strula som tusan om detta kommer till deras kännedom. Mitt bolag gör iallafall allt för att inte behöva betala ut ersättning. Glöm inte att köpa hjulbultar som är förlängda så mycket som du spacar om du vill behålla hjulen på bilen!! Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Ha de gött! |
|
|
Passar 17" Kozei-fälgar med 4/100 bultmönster och ET 35 bra på en E30 325 -87? Mvh Öberg |
|
| Hartges 16*7 har ET25. De passa perfekt. | |
| Okej tack för svaret. hoppas bara 17"arna passar fint också. | |
| om jag inte mins fel klarade jag mig med mina 17".8" breda med et 30 utan spacerva nog bara 2mm mellanrum men det klarar sig bra. | |
| okej det var tajt | |
|
Passar dessa fälgar min E30? Länk Behöver svar snabbt!!! |
|
|
V Frykholm: Jag ser inga hinder från att dom inte ska passa! Min bil: Länk |
|
|
Kolla diameter på navhål, risk finns att de måste svarvas upp eller attt nya centreringsringar skaffas. Eftersom de hamnar 4 mm närmare fjäderbenet än originalfälgen, finns rik för att de ska ta i. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack grabbar! Alla Audi verkar har navhålsdiameter 57,1 mm som på e30, så det ska inte vara några problem. Blir nog till att köpa skiten och fläska på r-däck :D |
|
| någon som vet om de överhuvudtaget går med 7*16" med et 42 på en e30?? | |
|
DuCCe_85: De kommer med största sannolikhet att ta i fjäderbenet fram. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
spacer plattor e inget o satsa på? hade tänkt ha r-däck på fälgarna o åka bankörningar med dom? vad tror ni? |
|
|
DuCCe_85: Jag hade 7,5"/16 med ET35. Fick lov att svarva 10mm spacer för att få plats med fälgarna fram. De tar i fjäderbenen utan spacers. Så det går sannolikt inte med ET42. |
|
| Bonath: Om Du väljer 205/50-16 så kommer Du närmare originalet i storlek. (Billigare däck också =) eftersom de sitter på Volvo 850 och SAAB 9-3 och massa annat...) 205/55-16 blir STORT... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.