|
|
|
|---|---|
|
Finns det ingen som kan något om detta. Finns det någon genomskärning av handbromsen eller var sitter justerskruven eller var det är genom hjulbultshålet. | |
| Backarna till handbromsen slits nästan inte alls (om man nu inte envisas med att köra med den åtdragen), utan det är snarare wirearna (vajrarna) som har sträckt ut sig. Jag tror inte att du behöver justera nere vid hjulet utan det räcker nog att lossa damasken vid handbromsspaken och justera där. | |
|
Jag har redan sträckt där men den tar väldigt dåligt så hur gör man hjälp mig |
|
| Om du har sträckt där och den tar dåligt ändå, så skulle jag gissa på att vajern eller bromsbackarna/mekanismen har rostat fast. För att kolla backarna/mekanismen måste du ta av både bromsok och bromsskivor bak och när de är av kan du också kontrollera att vajern funkar. Inte så svårt att göra men om du inte har gjort det förr så bör du nog ha en reparationshandbok som hjälp. | |
| Har precis stäckt upp det hela på min 528-83 tror det är samma princip på din E34. Det enklaste är att ta av skivan och smörja upp "justergunken" som sitter mellan backarna. Har det hela satt sig lite kanske det inte räcker med att spänna vajrarna. Det är meningen att det ska kunna lösas genom det lilla hålet i skivan men det är nog lite väl optimistiskt... Det sitter som ett tandat hjul mellan backarna och det vrider man på för att spänna ut backarna. Är det mycket spel här så räcker det inte med att spänna varjarna, då kommer kryckan att behöva dras väldigt långt upp innan det tar. Lycka Till... | |
|
Hej du Jag hade samma problem som du när jag köpte min bil. Fick slita loss allt som dom tidigare inläggen beskriver samt byta handbromsbelläggen som hade rostat sönder. Problemet är att handbromsen används för lite, speciellt om man har automat. Använder numera alltid handbromsen vid parkering. Så plocka isär allt, rengör och spänn vajrarna vid handbromsen. Sedan skall nog allt fungera. |
|
|
Tack för hjälpen mvh Urban |
|
|
Hej! Jag har faktiskt lyckats spänna handbromsen genom ett bulthål,det kan vara lite klurigt eftersom en av fjädrarna därinne lägger sig mellan tänderna i justerhjulet(låsning?)Det lönar sig inte att slå på mejseln utan det går lättare med jämna rörelser!! |
|
|
Justera på justeringen genom bulthålet det är inga problem om den inte är fastrostad, skruva åt den fullt så att skivan är låst släpp sedan av några kugg tills du känner att skivan släpper, då släpper du ca 1-2 knäpp till för att inte få anliggning, kan vara svårt att känna om det är anliggning eller ej på en bakhjulsdriven bil men du märker när den går fritt. sen ska du se till att första knäppet på spaken är löst men förmodligen så får du nog släppa av lite på vajer spänningen eftersom du har varit och spännt där redan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.