AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.063

Hastighetsmätare visar fel

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Testa min med en gps och dator min visar 5 km fel
När man kör 100 är den rätta hastigheten 95 km fast jag har 17" fäljar. (Undrar vad det blir med 15” )
Jag tycker att bilindustrin skulle skärpa sig att göra tillförlitliga instrument
Tänk om en jumbojet hade instrument som visade så mycket fel då skulle det vara ett lotteri vart man skulle landa :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Detta är normalt. Enligt lag får inte en hastighetsmätare visa för lite. Eftersom tillverkaren måste ha lite marginaler (t ex pga olika däckdimensioner) så görs mätarna lite optimistiska, fullt medvetet.
Jag har också kollat min bil mot GPS och vid 70 km/h mätarfart gör den gentligen 68,5 km/h, vid 140 km/h mätarfart 137,5 och vid 170 km/h mätarfart så är den korrekta hastigheten 167 km/h. Detta är antagligen en förhålladevis låg felvisning.
Det är mycket låg felvisning. Max avvikelse får vara +/-5%, alltså på båda håll, dvs 5km vid hundra osv. Obs att fälgdiameter inte spelar någon egentlig roll, det är hjulen totala storlek som påverkar, dvs däckens profilhöjd i förhållande till fälgdiameter, bredd osv. Max avvikelse här är också 5% från original, det finns en bra tabell för detta under "diverse" till vänster på din bildskärm just nu..

FP
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hm tycker att tillförlitliga instrument skulle vara standard på bilar från 90 & senare
Har ingen kollat om det går att kalibrera dom manuellt?
En prisfråga kanske. Vid en viss däcksstorlek osv så stämmer det nog, men däcken slits ju...

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jga tog av täckglaset på min och vred mätarnålen på sin axel så att nu visar den rätt.

Mvh Björn
Länk
Ja nu ja (att uttalas av någon Örebro-bo))).
Problemet är kanske att välja var på skalan den skall visa rätt och vid vilket däcksslitage.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.