|
|
|
|---|---|
| bilen förbrukar nästan 2L olja på ca:300-500mil men den är inte slö den går som fan, men kan det vara vevaxeltättningen för det var lite kladigt vid sprängkåpan??? kan han läcka så mycket... bilen är en 525i -89 ca: 16900mil på nacken. | |
|
För det första, blåryker bilen? Hade en gång i tiden en Nissan Micra (987cc) som pendlarbil. Den drog 1-2 liter olja/75mil. Orsak: Dålig motorolja, kolvarna satt fast på kolvbultarna och nötte därmed ner cylinderfodren som blev ovala. Efter honing av cylindrarna minskade oljeförbrukningen till under 1 liter/75mil. Bilen såldes omgående. ;) |
|
| Kolla ditt kylarvatten och kolla så att inte toppen har spruckit eller liknande... Då kan ju oljan försvinna ut i vattnet... | |
|
Då kan även topplockspackningen ha gått. Antingen får du kylvatten i oljetråget eller så får du olja i kylsystemet eller både och. Det syns på kylvattnet som blir väldigt kladdigt och gäggigt p.g.a. att oljan blandar sig med det varma kylvattnet. |
|
|
Hur ser tändstiften ut? |
|
|
det är inte topp packningen för det finns inte olja i kylvätskan eller tvärt om och oljan byte jag för ett halv år sen då har jag inte kört med bilen under vintern, och den blå ryker inte???? kan bilen dra så mycket jag kör ioförsej ganska hårt ibland när jag är stresad och det är jag ofta. BMW Extreme Performance! M-power! |
|
|
Vilken olja använder du? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
76 mineral olja så det är ingen skit olja har aldrig haft problem med den förut men jag tänker hälla i ny ihelgen byter filtret också. fast jag inte kört mer än 700-800 mil på den. BMW Extreme Performance! M-power! |
|
|
Om det är 2 liter på 500 mil så är det ju inte extremt.... |
|
|
Enl min instruktionsbok så ska bilen ha 1dl/100km. Alltså en liter olja på 100 mil. Och vi har ju likadan motor i bilen. Så kör på du! Varva bara när motorn är varm så blir konsumtionen ännu mindre. |
|
|
Byt till en bra syntetolja som inte har lägre varmviskositet än 40 (t ex 5W40, 5W50 eller 10W60), så skall du se att förbrukningen minskar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.