|
|
|
|---|---|
| Hej undrar om det är någon som har tips om varför bilen är så jäkla slö under 2000 varv händer absulut inget man får växla ner så fort man har saktat ner farten vid ca 2300 varv börjar det finnas kraft och bilen går jäkligt bra bilen är en -94 tds manuell. | |
|
Tips o tips....Motorkaraktären är sådan. |
|
|
Misstänker att det är innan turbon börjar ladda, som du tycker motorn är svag... Som Jalles, skriver: motorkaraktären är sådan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer, men bilen skall orka bibehålla de låga varven, alltså ha det där typiska segdraget. Kan kännas ovant i början, men som jag ser det den perfekta karaktären på en sportbil ;-) Har man väl bestämt sig sig för att gasa så finns det kraft, men är man slökörare blir man bestraffad med en stendöd karaktär, som dock är körbar dvs bilen stallar inte. |
|
|
Jepp, så är det! Kan det vara 60-70hk som ska driva pansarvagnen innan 2200, då turbon kommer? Då fattar ju vemsomhelst att det går segt. Tips: Riv bort katten! Tog bort min igår, och det blev en märkbar skillnad i dragen just då turbon kommer. Tips2: När ni slipar med vinkelslip; ANVÄND SKYDD FÖR HUD, SPECIELLT ANSIKTE! Det känns som att mitt face brinner idag... Kul! Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till? |
|
| Det är väl jag som inte är van med bilen körde tidigare passat pd 130 hk-o1 den gick som en raket kunde puttra omkring på tex 5:an det var inga problem det var bara och gasa på medan bmw;n måste varvas på varje växel för att det ska hända något. | |
| har du rätt laddtryck då? | |
|
Våran 325tds känns inte slö vid 2200, dock vid 1800 och under, turbon börjar väl ladda vid ca 2000rpm och ska ladda fullt vid ca 2500rpm. //Simon |
|
|
Camata: Insåg det där med skydd en gång när min optiker frågade varför jag hade så mycket järnfilspån i linserna... Jari65: Bottendraget sägs ska bli bättre med KCR-box. Vidare sägs det vara bättre i Omegan med samma motor nedtrimmad (130hk tror jag). Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
e30Turbo |
Har exakt det problemet med min bmw 525 tds -93. Innan 2000 varv är den helt stendöd men när turbon laddar går den kanon fint. Som du säger får man till och med växla ner när det börjar att gå trögt man är tvungen att köra så turbon har laddtryck för att få ork. Som jag läst tidigare svar är att karaktären är sådan i en 525 tds men dessa svar är helt felaktiga, provade kompisens 525 tds och det var en helt annan karaktär i hans, gick hur bra som hellst att köra på låga varv. Till saken hör är att båda bilarna är helt standard samt att pumpen i min är flong ny. Vad kan vara fel? |
| sitter det någon typ av laddtrycksgivare? oftast brukar ju dieselbilar ha någon form av rökbegränsning, annars skulle den ju ryka väldigt mycket innan laddtrycket kom. om givaren på något sätt inte skickar rätt signal vid ett visst ladd, så kanske pumpen inte ger den bränslemängd som normalt ska vara.. bara en teori... undrar varför alla tds är så himla olika, har haft två, man kunde inte ens tro att det var samma typ av motor, lika många mil... men det blir mycket stor skillnad med kcr-box, bara för att insprutningen ger mer bränsle.... titta gärna inställning av pump, kam osv... eftersom en kamkedja ändrar längd med milen.. väldigt känsligt. har du startproblem när motorn är ljummen, så är inställningen garanterat för sen.. | |
| kan instämma med föregående talare att det är stor skillnad mellan olika 525tds,provkörde 2 stycken isomras och blev djupt besviken å tänkte var är de 143hk??köpte en annan 525tds igår, som går på ett helt annat sätt,ändå har den gåt 38000mil,vilket de 2 andra inte hade gjort... | |
|
Glöm inte att vår svenska diesel miljöklass 1 stjäl 10% motorstyrka. efter att ha kört röd finndiesel ett halvår tankade jag i vår svenska, klena,torra modell, o vips fick jag kärringstopp o växla ned i uppförsbackar betydligt oftare igen. Vår miljödiesel gör motorn osedvanligt svag. 10% blir i en orginal M51 lite mer än 128 hk jmf med 143 som dett ska vara. De antal hk fabriken anger måste vi tyvärr genast dra av 10% pg.a svensk Diesel miljöklass 1. Frågan är vad man sparar in på miljömässigt när man på detta vis ökar förbrukningen betydligt. 0.63 blir ca: 0.9 för mig. Bearclaw |
|
| En bra anledning till att köra turbodieslar med automat... Släpper ej laddtryck mellan växlingarna... | |
| Har bägge automat och kör på rött såklart! Det är lite mer energi i finndieseln. Man märker faktiskt skillnad på effekt och bränsleförbrukning, sen även i plånboken när den är ca 5 kr billigare per liter än hemma i Sverige. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.