AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
984

kan man behålla de gamla bromsklossrna?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har haft ett satans problem senaste året. Bytt skivor fram 3 ggr och problemet borta i en månad ungefär. sedan uppkommer häftiga vibbrationer när jag bromsar från 90 ungefär och bara bromsar lite lätt så att säga. NÅGON SOM VET VAD DETTA KAN BERO PÅ???

Nu senast så svarvade de skivorna på plats på bilen för att de skulle "anpassa" sig (förra ggn ny skiva + renoveringskitt för oket) och det fungerade bra ett tag. Nu är vibbrationerna där igen.

Så nu tänkte jag att va fasen, det borde väl vara ett av oken som ändå spökar.
Så nu undrar jag om jag köper nya ok, kan man använda de bromsklossar jag har idag? De är ju dyra som knäck.

Eller hur ska jag gå tillväga? Det blir ju svindyrt med 2 nya skivor (vad oken kostar vet jag ej, någon?) ok + bromsbläg.

*BAWORAK*
I vilket skick är dina bussningar i framvagnen ???
Är de bytta någon gång eller ?

Billy B-10
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Inte bytta av mig iaf. Har haft bilen i snart 3 år. men hos BMWhar de som sagt kllat på allt de bara kan och hittar liksom inget. Därav bytet av skivor 3 ggr då man först tänkte "måndagsex"..

Det sjuka är att det alltid är kanon ett tag efter byte/renovering. Sedan uppkommer problemet igen, efter ca 3-4 veckor eller 250 mil ungefär.
Skulle busningana i framvagnen påverka detta? Vilka busningar menar du? trodde bra det fanns bussingar i bakvagnen..

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är väl ändå så att oavsett vad som hänt är väl skivorna snea/slagna igen eller?
Ska nämligen få ny dämpare fram (på garanti) och kanske kan det vara en bov i dramat? men även med nya dämpare lär väl fenomenet kvarstå kan jag tro?

*BAWORAK*
52
447
528:n
528i -96
Har haft samma problem flera ggr. tidigare. Slutade med en ny styrväxel, Nya styrstag och omsvarvning (Efter att ha bytt skivor tidigare) Har man glapp i leder m.m. så slits allting ut rätt snabbt. Speciellt om Du kör på autobahn. Idag så är alla problem borta. men innan stag och växeln byttes så kom det igen flera ggr! Men, det behöver ju inte vara samma sak för Dig!
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
hej svante
Jag hadde samma problem som du för mig var det Casterstagsbussningen
Mina Symtom var

1 Bromsa hårt från 140-0 bra

2 Bromsa normalt 140-0 inte bra mellan 110-70 skakar billen av vägen nästan

3 bromsa löst 140-0 bra
Dvs dax för byte av lite bussningar då !!!

Billy B-10
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag hade ett liknande problem.
bilen skakade väldigt vid lätta bromsningar i högre hastighet.
Bilprovningen hittade inget.
Bmw dömde ut casterstagen och bussningar.
efter detta så blev bättre men inte bra.
Sedan beläggen då de började bli slitna och då försvan nästan skakningarna men efter ett tag återkom de dock inte i samma styrka.
Sedan var det dags för bilprovningen och på förbesiktningen så upptäcktes att hjälpstyrarmens bussning var dålig.
efter bytet av den så har jag inte haft en skakning på 6 mån.
Min teori:
Om det finns minsta lilla skevhet i bromskivorna och något annat är dåligt framvagnen så framhävs skakningar otroligt mycket.
Hälsningar Lars
* Kontrollera framvagnens skick, bussningar, fjädrar dämpare och så vidare - allting spelar in! Bromsskivan sitter ju "ytterst", och får ta all stryk ifall någon annan komponent är sliten.

* Rengör navet VÄLDIGT noggrant vid monteringen av bromsskivan, behövs inte mycket skräp där för att det ska bli vibrationer i skivan.

* "Kör in" skivan ordentligt - undvik kraftiga inbromsningar de första 50 milen!

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Hur pass gamla är dina bromsklossar föresten? Om de gått mer än 1000-1500 mil så rekomenderar jag dig att byta ut dem i samband med skivorna!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Al
100
Alfred R
BMW 740 95:a e38
BMW 325i Touring 90:a e30
Dom gånger som du bytt skivor el svarvat dom har du då rengjort oken samt smörjt upp dem så att det löper bra?, annars så är risken att de kärvar och ligger an på skivorna resulterande med att skivorna kan slå sig tex när man kör i en vattenpöl

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Här kommer hela historien:
Hade bilen på Insp2 i februari 2003. Allt kanon utom bromsskivor fram hårt slitna, rekomenderas att byta.
Byter skivor+belägg hos BMW i April i samband med Oljeservice.
Allt frid och fröjd.
September 03: Kraftiga vibbrationer vid lätt inbromsning från 90. Inget vid högre hastigheter.

Får båda skivorna bytta på garanti då det torde vara måndagsex.

Altt frid och fröjd i ett par månader sedan var det dags för vibbrationer igen. Denna gången konstateras det att ett av oken kärvar lite. Reparationssats/renoveringssats + ny skiva för det kärvande oket.
Allt frid och fröjd i ca 1-2 månader (2-300 mil) sedan dessa jävla vibbar igen.

Tebaxs te BMW. Denna gången kollar de allt som bara går, och hittar inga fel. Svarvar skivorna på plats så att de ska "anpassa" sig till eventuelle konstigheter.

Allt frid och fröjd i som vanligt ca 1-2 månader eller 2-300 mil och ja vad säger man: Nu är vibbrationerna tillbaka igen.

Alfred> På din fråga har jag inget svar men jag förutsätter att de gör och vet vad som ska göras hos BMW.

Vad göra???

Nu ska jag få nya dämpare fram nästa vecka. Vad kan jag be dem göra? vad kan jag tipsa dem att kolla på? Det är ju snart pinsamt och ledsamt att behöva berätta igen att det har hänt...

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det sjuka är just intervaklerna: Varför är allt kanon i 2-300 mil och sedan uppkommer symptomen igen!!!

*BAWORAK*
Haettman
Jag VET inte, kan bara spekulera och jämföra med exakt samma problem. Vilket jag löste genom att renovera oken fram, samtidigt som jag bytte skivor. Det räckte fö mig inte att bara stoppa i enrenverings/reparationssats i oken. De hade börjat bildas rost i kanten runt kolvarna. efter att försiktigt smärglat av kolvarna och honat oken monterade jag min andra repsats. Samtidigt som jag bytte skivor. Problemet borta. Jag har åkt ett par tusen mil sen dess.

Antar att 200-300 mil är den tid det tar för det kärvande oket att nöta ner skivan på ena sidan lagom mycket för att den ska slå sig.

Men som sagt, detta kanske inte är lösningen på just ditt problem, utan bara en i raden av teorier.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag tackar för tipset.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.