AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
528

passar luftmängdmätaren på både 3.6 och 3.8 m5

tja jag undrar om det är nån skilnad på luftmängdmätaren mellan 3.6 liters motorn och 3.8 liters motorn ... eller kan man ta en från den ena och sätta på den andra .bilen är en m5 92
ch
309
chrcel
m3coupe-96
det skulle ja å vilja veta!!!

pezen
ingen som vet !!! mwh
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Kan du inte kolla med den lokala BMW handlaren om reservdelsnummren är de samma för båda? Samma nummer = samma mätare...

Inte samma del. Olika till utseendet, samt nummer.
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
I så fall skulle jag inte tro att det fungerar speciellt bra. Hade det passat med 3,8:ans till 3,6 hade BMW nog uppgraderat reservdelslistan för att slippa lagerhålla två olika reservdelar med samma funktion.

ok tack
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jan-E:
När jag kollade på bärarmar till min E28 så hade dem ett artikel.nr. och 635 ett osv. Dessa bärarmar passar på många olika modeller. Ett annat exempel är bakhjulslager som oxå är likadana på många modeller men har olika nummer vad jag har sett.

MVH
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Som jag skrev så tror jag inte att det passar rakt av. Rent tekniskt så ska luftmängdmätaren ge en utsignal till styrenheten som är proportionell mot luftflödet, och jag tror inte att signalen är densamma för samma luftflöde på de två mängdmätarna. Dels för att de har skilda artikelnummer, och dels för att flödet från en 3,8 är större än för en 3,6 vid samma varvtal, dvs mängmätarna har olika max och minflöden.
Men att tro är inte detsamma som att veta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.