AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
524

Byte topppackning

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Någon som vet ungefärlig tid för att byta topppackning,på V12

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Svårt att säga , man kan göra det väldigt snabbt - men det kan också ta 10 helkvällar i verkstaden då man kanske tar tillfället i akt och byter
ventiltätningar mm samt är supernoga.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Paap Reeder
Hej!
Har gjort en egen kalkyl:
Riva allt utom plenum = 1,5 tim
2 st Plenum = 1 tim
Övre yttre och inre bröst inkl kedjehjul och kammar = 1,5 tim
Lossa byxrören mot kat-flänsen + m m = 1 tim
Lossa bakre kylrören (måste riva främre torpedplåten -tror jag underlättar montering) = 1 tim

Lossa topparna 2 x 1 tim

Totalt blir det 7 tim + 3 tim reserv för Mac Murphy.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Tack ,oljelocket alldeles vitt o kleggit,får fylla på vatten ca 1/2liter varje gång den stått över natten,behöver alldrig fylla på vid körning,det verkar som den läcker när motorn svalnar.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tänk på att anläggningsytorna mot toppackningen på både topp och block skall vara KLINISKT rena.

själv höll jag på och gjorde rent i flera timmar och när det var riktigt rent kom en van V-12 mekare för att kolla och då visade det sig att det jag kallde rent inte ens var i närheten av vad han kallade för rent.

Finns ju folk som bara slänger ihop det men det brukar börja läcka rätt snart då.

om man planar topp+block sliper man ju det , annars är det en tunn film som man måste ha bort och ytan får inte repas , jag körde med 4 flaskor "gasket remover" och 20 talet nya rakblad och hyvlade bort filmen.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.