|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har nyss införskaffat mig en 325i -00 med Navi/TV/GSM och tänker nu uppgradera stereon i den. De första jag tänkt göra är att byta ut radio delen i den och koppla in nått annat där. De jag är ut efter är att få ditt nått med lågnivås utgångar så att jag kan koppla dessa till slutsteg så jag får lite mer kräm i det hela. Finns det någon där ute som har gjort något liknande tidigare eller finns det någon som bara råkar veta vad alla sladdar i kontakten till radiodelen är? /MMicke | |
|
Att montera ur Radio-modulen fungerar ej. Den är väldigt integrerad med allt annat du har i bilen. GSM, NAVI, TV, Färdator osv.. Det du kan göra är att byta ut högtalarna till bättre saker. Dem som sitter där orginal är så himla dåligt. Efter du har bytt högtalarna och ändå inte är nöjd med ljudet kan du installeraett högnivå slutsteg i skuffen. Det som är bra är just att alla högtalar kablarna finns samlade när du har navigation. Jag installerade ett slutsteg och körde slutsteget på fram systemet. Jag hörde ingen skillnad! Ja nu är jag väl döv och helt dum i huvdet men prova först med att byta högtalarna. Det räckte långt för mig. Mvh Kristian |
|
|
Att använda sig utav ett högnivås steg är inte ett alternativ för mig, högnivås signaler är brusiga och att yterligare försträcka dessa är inte nått jag vill göra. Jag har själv tagit och gjort en närmare undersökning utav vad det sitter i för grejer i bilen och som jag ser det så ska det nog inte vara ån omjölighet att byta ut radiodelen mot nått bättre. Min analys utav radiodelen är att den har 4 st anslutna kablar först är det BMW:s egna lilla motsvarig het till ISO-kontakten sen under den sitter det två stycken anslutningar som jag förmodar går till CD-växlare respektive bandare och så finns det yterliggare en anslutning som går till I-bussen. Är det då som jag tror att det är så är typ radio delen inte alls integrerad med resten utav elektroniken. /MMicke |
|
|
MMicke, I nyare bilar som E46 så använder man just "balanced differential" högnivå signaler för att undvika störningar ifrån alla annan elektronik i bilen (beror på vilken stereo som sitter i bilen) så det är därför lågnivå inte används längre. Om du har original BMW bordminitor med navigator, TV och GSM telefon så förstår jag inte varför du vill montera ur radiomottagaren? Vad är det du vill göra? Koppla in en DAB mottagare? Uppgradera högtalare och förstärkare eller vad? /RS2 |
|
|
Anldningen till att jag vill byta ut radiodelen är att jag vill ha nått bättre nått med mer inställnings möjligheter. Jag vill ha en stereo med separat subutgång och jag vill ha möjlighet att ställa in delningsfrekvensernar mellan sub och framsystem, jag vill även koppla in en Equalizer. Jag har starka funderingar på att ställa upp och tävla i billjud om jag blir nöjd med installationen. Så av den anledningen så vill jag uppgradera. /Micke |
|
| MMicke: Det låter som om du har ett intressant projekt på gång. Jag har precis likadant system som du i bilen, och har funderat på hur det skall gå att plocka ut en lågnivåsignal så tidigt som möjligt i signalvägen. Tyvärr har jag inte haft tid att undersöka det närmare. Hoppas att du hittar en lösning, återkom gärna i så fall. | |
|
MMicke, Grejen är att original BMW bordminitor med navigator, TV och GSM telefon är så väldigt integrerade med bilens övriga elektronik så att om du vill byta ut själva huvudenheten så blir du också av med alla andra funtioner och möjligheten att styra de olika enhetena med knapparna i ratten mm. Det du kan göra är att installera bra högtalare med passiva delningsfilter och ett eller flera bra slutsteg (typ JL Audio, Zapco, Soundstream, m fl som tar signalerna ifrån BMWs huvudenhet direkt) med subbas utgång och aktiva delningsfilter samt en ny bättre CD-växlare (t ex Alpine som går att styra via BMWs i-bus system och en adapter). Men om du ska tävla i billjud så ska du nog riva ut allt original ljud och kablage i bilen och ha en nästan obegränsad budget... :-) /RS2 |
|
|
Om ni har en E46 som ni vill uppgradera ljudet i så läs dessa inlägg och de länkar jag referar till i dessa först. Det finns ingen som helst anledning till att försöka konvertera de högnivå signaler som används i BMWs Hi-Fi och H/K system till lågnivå om man använder rätt produkter. Länk Länk /RS2 |
|
|
RS2 När du säger att allt är så väldigt integrerat menar du då att allt är sammakopplat på I-bussen? Om så är fallet så kan jag arbeta mig runt det men om det är så att förstärkare delen till Navigatorns röst och GSM-telefonens handsfree oxå är inbyggt i radiodeln så blir det hela genast mycket krångligare, fast inte omöjligt. Om vädret tillåter imorn så ska jag ut och skruva i bilen och se hur pass mycket som är integrerat med radio delen. /Micke |
|
|
Micke, Jag förstår nog tyvärr inte riktigt vad det är du vill göra ännu och varför. Kan du förklara lite mer? Är det bordmonitorn fram med stora LCD färgskärmen eller radio motagaren (med dubbla tumers) bak i bagageutrymmet till denna som du vill byta ut? Eller har du det lilla radio navigations systemet med bara pilar på den inbyggda skärmen i radion? I så fall så förstår jag varför du vill byta ut denna för att kunna bygga ett bättre ljud system. Ja alla enheterna är samman kopplade och styrs via I-bussen och alla ljud signalerna går via radio mottagaren till förstärkaren (om du har Hi-Fi eller HK ljudsystemet och navigations systemet). Om du har det lilla radio navigations systemet så finns det en separat nav-bus till radio enheten ifrån navigatorn dessutom. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.