|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen på 9000-mila service härom veckan, bad då även om en motortvätt, men killen avrådde å det bestämdaste och sa att det gör vi inte längre, det ökar bara risken för driftstörningar. Någon som har en uppfattning om detta? /Anders | |
|
Klart risken ökar men den ökar ännu mer med ett igengrott maskinrum! Kolla här Länk samt spring och köp senaste Fyndbörsen! (Finns i butik till 16/6-04) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Säger och gör som Micke. Har aldrig upplevt några problem, jag blåser dock bort rester av vattnet med tryckluft, gärna ett par gånger med motorn startad ett par minuter också. Undras vilken firma eller verkstad och bilfabrikat det gällde, och om de aldrig tittat in under huven efter några mil i hällande regn? Snacka om fuktdrypande motor och motorrum då, bara att kolla på resterna av grus och skit som ligger kvar överallt när det torkat osv. FP |
|
ferraripeter |
Jag fick stora problem, med min 540i kom vatten ner till tänspolarna, jag har jobbat som recon, avråder med.. men visst är det fint med ett rent motorrum.. men med lågt tyck på vattnet, ocg starkagrejor som gör grovjobbet.. så ska det nog gå det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
Jag fick några veckors strul och utbytta tändstift, rotor och impulsgivare. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Har tvättat motor på alla samtliga BMW jag har ägt. Den första e36 318i tvättades motorn ordentligt utan några följder förutom rent och fint motorrum. Min andra BMW e36 325i tvättades också motorn ett antal gånger, utan några driftstörningar. Min nuvarande BMW 325iA coupé så tvättade jag motorn en gång, det resulterade i en försörd gasspjällspotentiometer, låter dyrt men den kostar endast 655 på BMW. Så jag kommer skära ned på motortvätten i framtiden, jag ska då använda mig av lite vatten, och sedan torka riktigt torrt efteråt, först med högtrycks luft sedan med någon handduk eller så. |
|
bustorp |
Åk till en riktig rekondare. Kan inte han motortvätta så åk till en RIKTIG rekondare osv.....En riktig rekondare kan motortvätta utan att risken för störningar ökar nämnvärt. Låter kanske kaxigt men det gäller att anpassa medel o vatten efter omständigheterna. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Det viktigaste: Använd absolut inte högtryckstvätt. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Kanske skall vi bara konstatera att det finns olika åsikter kring motortvätt? Detta har jag insett efter en nästan oändlig diskussion på Stackens bilvård... Jag tror att åsiktsskillnaderna främst beror på olika erfarenheter - har man en gång fått driftsstörningar efter motortvätt så blir man säkert skeptisk. Jag har lyckats undvika det hittills, men är osäker om det beror på skicklighet eller tur ;o) Men jag försöker minska riskerna genom att plasta in känsliga delar (tex ÄR elektronik mer känsligt än man kan tro), undvika högt tryck på annat än tåliga ytor och torkar/blåser/varmkör direkt efteråt. MVH/PTR |
|
|
Kan ju dela med mig av min erfarenhet kring motortvätt: Har jobbat med rekond och har därmed motortvättat ett stort antal bilar. Visst finns det risk för driftsstörningar men det går att undvika. Efter man applicerat avfettning tar man exempelvis en pensel med långt skaft (så man kommer åt) och börjar gnugga. Se till att lösa upp så mycket smuts som möjligt. Glöm inte insidans framkant av motorhuven. Nu tar man till högtrycken! Många avråder från att använda denna men jag säger tvärt emot. Vad man däremot måste tänka på är HUR man använder den. Det gäller att hålla ett stort avstånd och duscha bort den upplösta smutsen. På detta sätt tillför man mycket mindre vatten än med t.ex. en vattenslang och trycket blir heller inte så stort då man håller avståndet. Vill man vara noga tar man nu till tvättsvamp och schampo. En klar fördel är att eftertorka med tryckluft, speciellt kring tändstiften. |
|
bustorp |
Ztephan: Du talar som en RIKTIG rekondare....Lite logik, lite teknik o rätt utrustning är vad det handlar om. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Högtrycken ger många små vattendroppar som kan tränga in både här och där. Som amatör vågar jag helt enkelt inte använda den, det blir vanlig vattenslang istället. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Det gäller som sagt att ha rätt teknik. Det gäller att svepa över ytorna ganska snabbt med högtrycken och inte stå och "nöta" på samma område. Då är risken minimal att vatten ska tränga in och förstöra, men den finns ju! Sörpan: Du gör rätt i att undvika högtrycken om du känner dig osäker. Med fel teknik kan man orsaka många otrevligheter. Var dock försiktig med vattenslangen. Jag föreslår att du hellre baddar bort smutsen med en våt/blöt tvättsvamp utan schampo. Detta efter att du avfettat och gnuggat med pensel/borste. På detta sätt tillför du inte så mycket vatten. Tidskrävande? Ja visst, men tämligen riskfritt om man känner sig osäker. Lycka till! |
|
|
Jag kan vara instämma med Ztephan och PTR. Jag har använt högtryckstvätt i många år och på många olika motorer. Dom enda gångerna (Läs typ tre) det strulat efteråt är på motorer som har nedsänkta stift typ som på BMW. Men det är bara att se till som man får bort vattnet så är det problemet ett minne blott! Det har ALDRIG varit något som gått sönder pga motortvätt som jag gjort! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hej Har alltid använt Högtryck jag med men man ska inte stå och nöta gärnet med vass stråle på Tändstift-tändhattar och elektronik boxar och dyligt . kör med kraftig avfettning jag har använt en miljövänlig variant som heter Fordonstvätt finns på välsorterade Mackar och den är stark om man inte späder ut den . är du osäker så ta med ett gäng plastpåsar och gummisnoddar och dra över elektroniken och sen torka ur groparna vid Tändstiften . Och spraya på 5-56 eller liknande på EL-kontakter efteråt så ska du vara säker . Lycka till M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Tänkte bara tilläga att det inte är bra om du får fukt i ditt Luftfilter vare sig det är öppet sport eller orginal . Det kan medföra att Luftmassemätaren eller Luftmängdmätaren pajjar och det kan bli kostsamt . fast det är ju inte så troligt att nån tänkt spola massa vatten där kanske =)) bara en varning M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.