AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.331

316i vs 318i (E36)

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Är det någon märkbar skillnad i vrid och acceleration mellan en 316i E36 och en 318i E36? Skiljer väl ca 15hk, men känner man av dessa "extra" hästar?
M40 Motorerna i sig är väl likadana till utseendet och kablage eller? Borde gå rätt lätt att byta?

Funderar på att byta motor.. Kom inte och säg att jag ska byta till 325 eller 328, det går inte i Finland! :)
Nån som testat både 316i och 318i och kan uttala sig om skillnaden???

Tusen tack!
När jag körde en 316 trodde jag det var en 318.
Tror inte det är så stor skillnad, kanske skiljer
mer beroende på skick på motorn osv.
jp
464
jpn
523im -99
farsan har 316i -92 (toring) alltså e30! och jag har 318iS -88
båda har m40 motor och jag upplever min betydligt piggare!..
men det är ju i e30 karossen och kombi mot coupe.

så e36 vet jag inte hur stor skillnad som märks.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jag bytte i min -91a. Inte var det nån större skillnad....
Bilen sålde jag för några år sen, finns fortfarande i Vasatrakten, en diamantsvart sänkt sedan med Momo Arrow-fälgar, kanske du sett den nån gång BF.
Köp en 318 med M43 motorn, annars ångrar du dig.
M40 motorn har dyra kamremsbyten och betydligt tråkigare karaktär + benägenhet att krångla mer.

Eller varför inte en 318iS? Mycket underhållande maskin ;)

Hursomhelst passa dig för tidiga E36 fram till ungefär 93, då nån gång fick modellserien en översyn med mer ljudisolering och en ny snyggare sorts plast i inredningen. standardutrustningen är oxå generösare.

Min bil tex levererades UTAN elhissar, krängningshämmare bak, varken skidlucka eller fällbart ryggstöd, varken AC eller taklucka..
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Daniel: Min hade INTE servo, stolsvärme, centrallås...absolut enda "lyxen" var elspeglar....!
Och inte tyckta jag att M40:n krånglade speciellt mycket. Kamremmen kan man byta själv, och ventiltickandet vänjer man sig med... :)
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Upplevde inte heller M40 som särskilt krånglig, remmarna byter jag själv, tickandet som alla talar om har jag knappt märkt,
men nu var ju frågan om man märker nån skillnad mellan 1,6 och 1,8 rent prestandamässigt? Om det alls är lönt att tänka tanken?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.