|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
toz Den som PEH61 hänvisade till är inte en FM modulator utan en FM sändare. FM modulator har jag redan en som jag har kopplat en mStation 10Gb Mp3 spelare till men jag vill ha en portabel som jag kan flytta med mig mellan bilar. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
| Har haft fm-sändare nu ett par veckor och måste säga att jag är besviken på ljudet, som en dålig radiomottagning inget för mig i alla fall, någon som har erfarenhet av fm-modulator? ljudkvalite? störningar? | |
|
Japp, dålig kvalitet som fan faktiskt. Köpte en jag med och det brusar och piper osv. Fm sändare är tydligen väldigt känsliga. Undersöker numera I-Bus emulering utav CD-växlaren så att man kan koppla in ljud via line in på bussines cd:n. Får vi se hur det går. /P |
|
|
Saken är ju den att en modulator eller sändare (samma sak egentligen, bara effekten skiljer lite) kostar en del om den skall vara av nogorlunda hög kvalité. Köparna brukar inte vara villiga att slanta upp så mycket, och då hamnar kvalitetsnivån därefter. FP |
|
|
folke vet du någonstans där man kan få tag på en bra FM sändare? Som jag kan koppla till handdator, DVD eller liknande? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Tyvärr inte, möjligen utomlands då de inte får användas här. I USA kan jag tänka mig att det finns ett skapligt urval, även med hyfsad kvalité. FP |
|
|
folke jag beställer gärna utomlands. Du råkar inte ha något bra tips på någon sida som säljer en hyfsad sändare? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Inte direkt, jag har sett då och då i tidningar osv. Du får nog söka på caraudio US osv på nätet, bör inte vara så svårt att nosa upp. FP |
|
|
Jag har en "Audia X" som jag köpte i Sverige men säljs inte av nätbutiken längre. 495kr gav jag för den och ljudet är bra kan jag säga! De som bara pluggar in FM-sändaren och tror att allt ska funka perfekt direkt gör fel. Jag använder den till handdatorn och sänker jag ljudet på handdatorn till lägsta så blir det bra ljud i stereon. HÖJER jag så blir det brusigt och väldigt dåligt. Så testa det om ni har problem med era FM-sändare. Hur är ljudet i FM-modulator? Tänkte montera en för att ta in stereo via xboxen |
|
|
johankall vet du någonstans man kan få tag på en hyfsad FM sändare idag? Vad har du för handdator? Jag funderar också på att använda min handdator till att spela Mp3 med, ska bara lära mig hur den fungerar först :) Jag har FM modulator i min bil och det fungerar perfekt. När jag sätter på min mStation (Mp3 spelare) så bryter FM modulatorn alla andra sändningar och jag tycker ljudet blir riktigt bra! MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
FCG, Jag köpte min av Länk men de hade den bara till försälning i några dagar. PTS ville att de skulle ta bort den, men de har säkert några på lager kvar om du mailar och frågar typ. "Jag såg att ni hade Fm-sändare här för några månader sen och tänkte beställa en nu fast jag hittar inta den på hemsidan längre" ;)))) AudiaX ska vara den starkaste och minsta Fm-sändaren på marknaden enligt tester (www.google.com kan ni söka på) sen drivs det av vanliga AAA batterier. Går det att lyssna på t.ex. 104.4 om man har FM-modulatorn igång samtidigt? |
|
|
Klicka här så ser du den i mitten: Länk Dock har de tagit bort den under kategorin |
|
|
Hmm, du kommer att bli besviken på ljudkvaliten, speciellt när du sätter den i bilen. Den är dock bra till att tex. ha om du vill sända internet radio tll vanliga radio apparater i huset osv. Men i bilen är det många störningar osv som spelar in och ger dåligt ljud. Tyvärr. /Pär |
|
|
Länk AudiaX ska tydligen klara upp til 50-70 fot! "AudiaX worked wonderfully at distances as great as 50 to 75-feet (outdoors)." "However, simply turning down the volume on the iPod, and turning up the volume on your FM stereo system fixes that issue nicely, and creates a system with fairly impressive sound quality." "If you're looking for the best all-around performer in an iPod FM transmitter, the product we recommend from this group is the AudiaX. It's strong signal range, clean sound, front-panel full-band tuning control, and its tiny size make for a very well designed and great performing product. Whether in your car or truck, or your home or office, this FM transmitter will not likely disappoint." Jag kan bara hålla med han som testat produkten (AudiaX). Pär: Jag antar att du har en AudiaX eller annan fm-sändaren i den klassen eftersom du yttrar dig om kvalitén (?) |
|
|
->Johankall Har testat irock (lånade av en polare), den fungerade hyfsat, gav inga störningar direkt men kvaliteten på ljudet var inte bra, lät lite mono och filtrerat. Började också fundera på om sändningen var i riktig stereo, finns tydligen olika kretsar som gör på oilka sätt. Så jag köpte en fm-sändare från Länk. Den var väldigt störningskänslig. Så fort jag kopplade in den till min laptop i bilen så blev det störningar. Det blev det inte med irock, så jag undrar om inte irocken har lite filter osv i input signalen vilket säkert medför kvalitets nerdragning i ljudet. Så jag vet inte exakt vad skillnaden är mellan de "färdiga" och den här byggsatsen. Har lite dålig koll på hur man fårbort störningar effektivt och filter osv. /Pär |
|
|
Om man vill bygga..... Länk |
|
|
Inget att rekommendera, en evig uppräkning på gamla kretslösningar med självsvängande (icke kristallstyrda) sändare. Dessutom mono, grövt olagliga, och löjligt överspecade data (t.ex 5km räckvidd med en BC107...som inte ens är avsedd för frekvenser över några Mhz). Jag kan bara rekommendera riktiga stabila FM-modulatorer med stereo som kopplas på antennkabeln till bilstereon osv. FP |
|
|
Nackdelen med FM modulatorn är att det blir svårt att kontrollera spelaren framifrån bilen utan att dra en massa kablar tvärs genom hela bilen. En fördel med FM sändare är att Mp3 spelaren blir mycket enkel att flytta mellan bilar samt att man i flera fall kan använda den till flera olika musikspelare såsom Mp3 spelare, handdator osv. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Hej , jag skrev tidigare i denna tråd att jag beställt en billig FM-sändare, och efter att ha provat den så kan jag bara konstatera att man får vad man betalar för. Ljudet lät skaplgt när jag provade den hemma men i bilden var ljudet väldigt brusigt och låg nivå dessutom. Ett bättre alternativ är nog om man kan utnyttj aux in på stereon istället. |
|
|
Toz, Har du även testat att sänka volymen på källan och höja på stereon? Ja - en AUX-in är ju bäst på stereon om man har det annars är nog FM-Modulator eller att kapa ljudet till bandet bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.