|
|
|
|---|---|
| Vart fyller man på AC'n på en e36? | |
|
På BMW: Länk Eller: Andra företag: Länk sök på "AC" i ditt område __________________________ Hellre nyskick än nyskit! |
|
|
jo det förstod jag med... Bara undrade vart i _bilen_ man fyller på den, nån som vet kanske ? =) mvh Andreas |
|
|
Man kan bara inte "Fylla på"... Systemet är slutet, har gasen läckt ut = Läckage... Provtryck/felsök systemet hos en Auktoriserad verkstad för kostnadsförslag.....Går ej att bara fylla på... |
|
|
Kovo: Frågan var vart man fyller på, inte om bet är läckage eller ej. andreasj: På höger sida av torpedväggen mot kupe´n finns det två st. "däckventiler", dessa har oftast en svart plastkork som smutsskydd, skruva loss de svarta korkarna ock du kan se ventilerna, Pilla inte in en skruvmejsel eller nåt, om AC´n fungerar så är det mycket högt gastryck och det blir ca -60 grader i gasströmmen, det är inte heller särskilt hälsosamt att andas in gasen, I din bil är det med största sannolikhet en gas som heter R134a, det är en så kallad HFC-gas(H= Väte F= Fluor C= kol) risk för hälsan med andra ord. /Mauritz |
|
|
Tack Mauritz!! Tur att en del kan läsa vad man skriver =) mvh Andreas |
|
| Var ut och kollade på bilen... men jag har bara 1st ventil.. med röd plastkork på... men det är fortfarande en AC eller? | |
|
Hej! jag haar en 325 e36 -91 och gasen i min ac är slut, men jag har hört nåt om att gasen som användes när min bil byggdes idag är olaglig, hur gör man då?? blir jag utan kyla hela sommaren?? Det är farligt att köra fort... |
|
|
andreasj: lite underligt att det bara är en, färgen på korkarna kan säkert variera, själv har jag två svarta. Om det finns en "snöflingeknapp" vid kupefläktreglaget på instrumentpanelen samt kompressor, torkfilter, och därtill tillhörande rör och slangar under huven så har du en AC (Air Conditioner), möjligen kan det se annorlunda ut vid instrumentpanelen med ACC (Automatic Climate Control). Devilsbreed: Det finns risk att ditt system är fyllt med annan gas, jag tror, rätta mig om jag har fel, att det är R12. Den gasen får man inte fylla på längre, då är en konvertering nödvändig. Om du är osäker på om ditt system är konverterat eller ej så kan du leta efter ett klistermärke nånstans under huven där det står hur mycket samt vilken sorts gas det skall fyllas i systemet. Det råder delade åsikter vad gäller konvertering, vissa menar att det går hur bra som helst att bara fylla på R134a, relativt billigt men med osäker funktion, medan andra förespråkar byte av hela kalaset, allt från torkfilter och olja till slangar och kompressor, dyrt med säkrare funktion. Jag har hört att det förekommer "svartfyllare" som fyller R12 och även andra gaser, men det är bara vad jag har hört, det går nog inte att slå upp på gulasidorna :-) Det är upp till var och ens moral hur man vill göra, själv är jag förspråkare för det lagliga och mer miljövänliga alternativen. /Mauritz |
|
|
va in på bmw o fråga och han visade mig under huven vart dom satt... en med röd kork där du beskrev.. och sen en med blå kork snett framför påfyllningen till spolvätskan kylaren på höger sida... =) tack för hjälpen =)=) mvh andreas |
|
|
Devilsbreed: Det finns även ett relativt nytt köldmedium (SP34E) som kan användas i både de gamla och nya systemen. Ger en mycket bra kyla, dock är det lite dyrare än R134... Drygt 800:-/Kg (R134 c:a 300:-/Kg) Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Viktigaste för att fylla är att systemet håller så pass hög täthet att man "får" fylla detta. Det är ett ställningstagande som vilar på den som gör jobbet. Att fylla ett läckande system betyder att ackrediteriningen kan dras in. På äldre R12 bilar brukar det räcka med att byta anslutningskopplingar till R134 storlek, samt skifta till en Reproolja(klarar flera olika gaser) i kompressorn , oljan i systemt var tidigare inte kompatila med den nya R134 gasen (ev byta torkfilter) Samt vakummpumpa och fylla på. De dyra konverteringskit som såldes tjänades det en helsikes massa pengar på, enbart för att "lura kunderna" är inte nödvändiga för att få en bra funktion AC rep är en ändå en "guldgruva" då de flesta rep inte kommer under 5000 spänn vid kondensorbyte tex ///MVH Hasso Länk |
| tack för det! men hur många kg behövs då? | |
| Förresten, att gasen är slut, betyder det alltid att man har en läcka? eller kan den ta slut med tiden? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
"Normalt" läckage räknar man med att det kan försvinna ca 5% gas om året på ett system som har några år på nacken.Oftast läcker det då litegrann i kompressorns grafittätning. En provtryckning av systemet är nödvändigt för att kolla läckaget, är det ok med en provtryckning och fyllbart , se till att få spårämne i gasen så man kan läcksöka med UV ljus om du skulle får problem senare, när systemet har jobbat ett tag. Lite olik hur mycket gas som ska i det ska stå på den skylt som ska finnas , normalmängden brukar ligga melllan 1,0 -1,5, men det beror på bilmärke osv. ///MVH Hasso Länk |
| Tackar! hur var det med den där SP34E? kan jag fylla den i i min som har R12 utan att byta några delar? | |
Jag har inga specar på denna gas, har inte jobbat med den gasen.(övervägande R12) Men det går väl att kolla upp, normalt används R134 i fordon. (Det används fortfarande R12 i moderna flygplan av någon anledning) ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns information på: Länk /Mauritz |
|
|
tack för infon.. sitter R12 i min me.. men är det nån skilldnad från gas till gas hur mkt ACn förburkar? mvh andreas |
|
|
AC´n förbrukar ingen gas, kompressorn i systemet trycksätter gasen i kondensorn som blir "varm" och antar vätskeform, sedan leds vätskan via rör och slangar till expansionsventilen där västskan passerar och expanderar in i förångaren och blir kall, förångaren är en värmeväxlare där friskluft passerar igenom (och blir skön sommarsvalka) utan kontakt med kylmediat, den expanderade vätskan har nu antagit gasform igen och går sedan vidare till kompressorn och cirkeln är sluten, lite kort beskrivet. Men om du menar hur mycket som läcker ut beroende på vilken gas det är, så är det nog inte gasen i sig som är den stora boven, utan snarare systemen som är olika täta. Det skiljer lite i kylkapacitet mellan olika gastyper, vilken som är bäst vet jag inte. Lite off topic: I riktigt stora kyl- och frysanläggningar, på fartyg t.ex. använder man Amoniak som kylmedia. /Mauritz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.