AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.007

Fortkörning utomlands?

Hej!
Jag såg lite trådar om fortkörning och alla verkar ha sina egna erfarenheter.
Vore super ifall nån kunde komma med vad som är juridiskt befogat för t.ex tysklands polisen att göra vid en fortkörning.
Nån hade skrivit att man fick lämna ifrån sig nått dyrbart för att sen åka och hämta pengar att betala boten med.
Det kan ju knappast vara lagligt???
Är det inte igentligen så att man kan få en bot hemskickad om begärt (Eller kanske krävt i vissa fall), istället för att betala på plats?
Förstår att de vill ha pengar på plats då ingen verkar betala boten när den väl kommer ner dimpande i brevlådan, men de får ju inte diskriminera folk ifrån andra länder heller genom att tvinga in pengar på plats.

Sen en fråga om att bli av med körkortet...jag hade ju absolut nekat dem mitt körkort om jag åkt ner i europa i dagsläget, men efter att ha läst en del inlägg så verkar det inte vara så förnuftigt.
Får de ta mitt kort, är det juridiskt rätt?

Så vad jag söker efter är fakta, så man man vet om man kan bitcha ifall de vill ta min mobil som pant eller om man ska börja gräva i fickorna efter växel.

Övriga länder jag ska besöka är: Italien, Österike, Frankrike, England, Danmark.

Nån som vet nått särskillt om dessa länder och deras regler får gärna dela med sig om det.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
P-böter slipper du i alla fall betala! Har fått böter i Nice, London och Wien utan att ha pyntat en endaste krona ännu! Så det är bara att njuta av detta och gratisparkera hur länge som helst på platsen. Snart lär väl detta vara ett minne blott. Tänk dock på att inte parkera helt CP för då bogserar dom kanske bort bilen.

mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Stavros,
åtminstone i London 'clampar' P-vakterna bilar som står felparkerade. Då lär man inte komma undan, det är bara att uppsöka parkeringskontoret och betala för att få bilen befriad...

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sudd-N,

varför inte helt enkelt försöka hålla fartgränserna? De flesta av de länder du ska till har i alla fall mer motiverade fartgränser än vi har i Sverige - tom Danmark har höjt till 130 på motorväg, Italien till 150 på sina håll! Planera så du kör på tysk frifarts-autobahn när det är lite trafik, så kan du njuta av att gasa på utan att riskera vare sig böter eller körkortsindragning!

/// Gunnar E.
mr_xc99
va e det för märke som gäller då det e frifart i tyskland?

gunnare

Jo, jag ska försöka hålla farten, men under de 700 mil jag ska köra under 4 veckor så kommer man antagligen trycka ner gaspedalen för mycket nån gång =)
Och då är det tråkigt ifall man ska bli av med kortet om de igentligen inte "får" ta kortet, eller får böter som kan täcka en mindre service på plats om man inte igentligen behöver betala det då heller, enligt lag d.v.s.
Tror nog några poliser i utlandet tar för givet att, har man plåtar ifrån ett annat land så kan man säga lite vad man vill till en, då man antas inte kunna lagarna.

///Sudd-N
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
mr...> Det är generellt sätt fri fart på hela Autobahn. Då det ej är det har du en vanlig hastighetsbegränsningsskylt med tex 130 eller 120. Fri fart blir det igen när en överkorsad 130 skylt kommer tex.

*BAWORAK*
Morten B
Det er mye nyttig informasjon her:

Länk

Klikk på "Speeding" og velg det land du skal reise til, så får du mye nyttig fakta.

// Morten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.