|
|
|
|---|---|
|
Har hållt på med min nivåreglering ett tag nu men kan inte få ordning på det hela.. När jag köppte bilen så varnade den för suspension leveling när man kört ca 1km så jag trodde det kunde bero på att bilen var för låg bak så jag höjde den bak ca 2-3cm (ser ut som en epa-traktor nu) Det hjälpte inte så det var bara att söka vidare och då upptäckte jag att en kabel till nivågivaren under bilen var av så jag började plocka isär för att fixa och för att få ut kablaget i hjulhuset bak så var jag tvungen att dra med kabeln som går till dämparen vilket resulterade i att en kabel gick av där med, men efter någon timma och ett antal svordommar så var allt klart. Igång med bilen och känna på dämparna bak, de var mjuka och fina. Ut på en provtur och efter ca 1km så ploppar meddelandet upp igen. Dagen efter så tyckte jag bilen känndes lite lustig på vägen så jag stannade för att känna på dämparna bak som var stenhårda det enda som dämpar är i princip däcken. Så idag så plockade jag isär allt igen och upptäckte att en kabel till nivågivaren var av en bit upp i kablaget så det fick bli att löda o pyssla ett tag till och jag passade även på att plocka bort kontakten till dämparen och löda ihop kablarna istället då de var lite fula precis vid kontakten. Ut på provtur igen, det var fortfarande samma felmeddelande + att dämparna är stenhårda. Om man trycker till allt vad man kan så kan man få den att dämpa ca 1cm bak.. Jag blir snart galen, är det någon som har nån idé på vad jag skall kolla och är det någon som kan förklara varför bilen helt plötsligt blir stenhård bak. | |
|
Det är nog nivåregleringen som orsakar att bakfjädringen blir stenhård. Troligen ger nivågivaren signal om att bilen är totalt nedsjunken, och hydrauliken ger då allt den har. Det blir nog att felsöka nivågivare och kablage noggrannt.... /// Gunnar E. |
|
| jag hade tänkt att göra det, läste om någon krets i nivågivaren som brukade ärga sönder.. Skall kolla upp det idag om orken finns. | |
| problemet är löst nu och allt fungerar bra. Det var ytterligare ett kabelbrott som ställde till det, så nu är man närmare pojekt 0 fel. | |
|
hall112@ vart satt kablebrottet ?? där kabel-härvan kommer ut från insidan från under baksäter och över bakaxeln ??? M5touring register |
|
|
förresten är det på din -M5 touring- detta hände ?? vilken -M5touring- är Din ???? skicka mig gärna en 'off-line' e-mail om du inte vill göra -chassis-nrt.- publik här ;) M5touring register |
|
| ja det var 3st brott på kablarna från nivågivren till kontakten under baksätet.. Felet har funnits på bilen sedan den importerades år 2000. | |
|
jag skickar chassinr på pärlan via mail.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.