|
|
|
|---|---|
|
Hej I coupén har jag lagt i en M30 3,0 med nya Mahle-kolvar som är "overbored 2 sizes". Har jag ändrat cylindervolymen märkbart då? | |
|
Om man utgår från att varje 'oversize' är 0,25 mm, dvs att du ökat cylinderdiametern med 0,5 mm, har slagvolymen på motorn ökat med ca 35 kubikcentimeter, eller lite drygt 1%. /// Gunnar E. |
|
|
Tack för det snabba svaret. :-) |
|
|
std är 88,97mm/89,05 och 89,47 och med slag längd på 80mm ger det 3017,45cc (std 2984,63) formlen för cylindervolym är: diametern/2=radien, radien x radien x pi x slaglängd x cylinder antal = motorvolym Dock ökar kompet när man borrar. gissar på 0,15-0,2 i detta fallet /Pelle |
|
|
Jag är lite förvånad för den känns väldigt pigg med denna motorn. Jämfört med de coupéer jag kört som har haft 3,5 motorer känns min faktiskt snabbare/piggare. Troligtvis hänger det ihop med "blueprintingen" av motorn mer än den ökade cylindervolymen(marginell). Det hade varit intressant att köra den i rototest, hade inte blivit förvånad om den hade mer effekt än en originalmotor. Hur mycket kan det skilja på en originalmotor och min som är uppbalanserad och invägd enligt konstens alla regler, samt att toppen är portad något? |
|
|
Är jobbet riktigt gjort, och allt annat är optimalt, kan de åtgärderna säkert ge 5-10% på toppeffekten, plus att motorn varvar 'lättare'. Volymökningen ger troligen inte mycket i sig, men det är riktigt som Pelle påpekar att kompressionen höjs något, vilket kan ge viss effektökning. Är något gjort åt inugs- och avgassidorna? Typ större/ombestyckade förgasare (eller har du insprutning?), extraktorgrenrör/grövre avgassystem och liknande? Optimerad tändning? Om inte, kan du dels glädja dig åt en lyckad motor, dels åt att det kanske finns ytterligare lite att hämta med t ex ett extraktorgrenrör och optimering av bränsle/tändning på rullande landsväg. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.