|
|
|
|---|---|
|
Tjena. På grund av massor av mejl i min box om hur jag gjort postar jag även detta här. hoppas det kan vara till nytta för någon. Skriv gärna och kommentera och ge tips på vad jag gjort Rätt/Fel. Kan berätta i snabba drag hur jag gjort och varför. Det hela började med att två Automatlådor rasade för mej på kort tid... den sista höll bara ett par mil trots att den var nyrenoverad.... Av en tillfällighet fick jag tag på en 528-85. Dom har ju samma motor (m30, bara olika storlek på slagvolymen) Den fick agera donator. Låda, svänghjul och koppling kom från den. pedaler och kopllingscylinder(den vid pedalerna) kommer från en E34 på skroten (E32 och E34 har samma pedaler och huvudcylinder). Diverse el var tvungen att kopplas om. Tex startreläet måste byglas. Jag hittade en bygel i en Passat från 90-nånting som passade på reläets plats. Sen måste motorns styrbox luras/Check Control Unit, annars hammnar datorn i "limp-mode" (ett skyddat läge som nödhjälpligt gör bilen körbar med begränsad effekt) Detta görs genom att jorda en kabel vid växlespaken, minns inte just nu färgen men den borde vara grå-brun... ska kolla upp det. gör inget föräns jag bekräftat. Det var el biten. Svänghjul och koppling passade rakt av, kom ihåg stöd lagret i vevaxeln. Lådan passar utan problem. Dock måste plattan växelspaken flyttas lite bakåt. Detta löstes genom två plattjärns bitar som borrades upp. Sen måste även stången mellan spaken å lådan förlängas. När allt var klart sitter spaken i orginal konsollen och har typisk BMW känsla... Jag lyckades. Växlelåds-balken och kradan röret var det som fick mej att tappa "gnistan" i nån månad. Löste detta genom en verkstad i Östersund som fick skarva ihop 528:ans främmre del på kardnen med orginal 735:a främmrerör... minns inte måttet just nu men kan åter komma om detta oxå. Växellåds balken från varken 735ia eller från 528:an passade... många tankar på en egen konstruktion fanns. Men hittade till slut en orginal balk som passade i mitt fall. Den kommer från en E30 med M10 och 5-växlad låda, samma fästen mot lådan som 528, men bara en skruv på varje sida mot karossen, men trots detta fanns det redan mutterstycken i karossen som stämde. Min filosofi är att växellåds kuddarna ger sig före balken så den bör hålla trots mindre skruvar mot karossen. Hoppas detta kan vara en vägledning. Mvh Markus D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.