|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg inte om någon svarat på Audi TTs fråga. Alltså fälgar som sitter utan spacers på en M3 E46 passar dem rakt av på en M roadster. Hjälp jag blir tokig på denna inpressnings-djungel. mvh D:son |
|
| Robot: Bara att ändra ET. | |
|
M Roadster har ET7 bak och om jag inte minns fel ET42 fram som alla andra Z3'or har runt om. Hittade denna tabell hos Antera Länk Tittar man på sid 8 så har deras fälgar till M3 E46 en inpressning på 16-20 bak och 35-38 fram Deras fälgar till Z3 (sid 7) har alla inpressning 35-38 dvs de måste vara för 1,9 - 3,0 bilar, som har ET42, och för fram på M bilarna. ET anger bara hur mycket längre in/ut centrum av fälgen är jämfört med fästet. Dvs en rejält bred fälg (som har mycket bredd innanför centrum) måste ha ett annat ET än orginal för att få plats, med risk för spårighet mm... Summa summarum: Framfälgarna borde passa, men bakfälgarna hamnar för långt in (blir det väl??), ca 1 cm, utan spacers. Kanske funkar, men stor risk att de tar i vid hård körning = skadade däck = farligt... /Caspar |
|
|
ok tack så mycket blir till att spacera bak då. Skall titta på fälgar imorrn men vill inte åka med 2 bilar för att prova fälgarna. Då det kan bli lite trångt med en uppsättning i skuffen på roadstern. /D:son |
|
Robot |
Framfälgarna passar utmärkt, men däremot så sticker backfälgarna ut nästan 2cm utanför skärmkanten. |
|
Robot: Är Du säker?? Eller är det på 2,8an som det blir så?? ET anger väl hur många mm innanför hjulfästet som centrum av fälgen ligger, dvs lägre ET ger en fälg som hamnar längre ut?? Då 2,8an har ET42 och M3 E46 har ett ET kring 20-25 så skulle det ge exakt det resultat som Du säger på en 2,8a. Z3M har ju ET7 bak. Jag skall bekräfta detta om jag hinner under dagen. /Caspar |
|
Robot |
Jo det är på 2,8. |
|
Bra, Då stämmer det jag skrev ovan!!! :-) M3 E46 bakfälgar hamnar ca 1 cm för långt in på en Z3M. Dvs en 10-20mm spacerplatta på var sida ger ett perfekt resultat. /Caspar |
|
|
Caspar, det är inte bara ET som gör att det sitter utanför. Det skilde 35mm och det borde vara precis på gränsen. Men bilen skulle bli rätt ostabil om han inte slängde på minst 2x25mm spacers fram (det går ju inte justera toe så mycket på Z3 så att 35mm skulle funka). Men den andra detaljen är att M fälgen är 1" breddare alltså sticker mer ut på varje sida med 13mm. totallt blir 35+13 hela 48mm och det lär sticka ut en hel del :-) |
|
| Robot, bara en tanke: som Audit TT säger: i stället för att valsa skärmarna kan man svarva ner fälgens ET... | |
|
Z3c: Jo självklart! Det var ungefär vad jag skrev lite längre upp. Förr rullade många Merca & BMW med mycket bredare fälgar än orginal och eftersom det inte fanns någon plats innåt men en hel del utåt på den tiden valde man fälgar med mycket lägre ET alternativt massa spacers vilket ju ger samma resultat, att spårvidden blir bredare. De bilarna gick inte att köra!! /Caspar |
|
|
Z3c: Svarva ner fälgens ET?? Mycket tunnare gods i mitten av fälgen?? Låter som något livsfarligt, en sprucken fälg är inte rolig i 250km/h!! /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.