AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.722

4000 varv sen stopp

Sida 1 av 2
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89

Hej tänkte se om nån kan hjälpa mig.

Jag har en BMW 318i -89 som jag haft i snart 1 år nu har haft ett problem sen jag köpte den som jag inte lyckats lista ut vad det är.. (kan ju tillägga att jag suger på att meka med bilar men gillar att löra dom)

Har lite problem med motorn när man accelerar bilen och varav mätaren kommer upp i nånstans mella 3500-4000 varv så slutar bilen accelerera när man sen släpper gasen så kommer det nåra lustiga skakningar i bilen, som försvinner iofs fort men är jävligt jobbiga..

När man sen kommer upp på 5:ans växel så är ju problemet som störst då jag inte kan köra snabbare än cirka 130 för att då går det lixom inte att få ut mer av motorn verkar det som för man kan inte komma över 4000 varv....

Nån som vet vad det kan va ?

Måste jag byta motor eller är det lätt att fixa?

Säg till om ni inte förstår får jag försöka förklar det vidare..

//Jonas
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
Btw glömde tillägga att jag har ett knackande ljud i motorn osså.... som är riktigt irriterande
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hej!

Har du kollat så det inte är något läckage på insugsslangen?

Jag hade det problemet på min e30 att det var sprickor där som gjorde att det kom in för mycket luft när man acecelererade och den hackar till.

Mvh
Miche
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
jo det kan jag ju kolla är ju iofs inte så att den hackar till när man accelerera utan den slutar ju helt enkelt accelerera vid cirka 4000 varv..
Kolla kamaxeln.

Sliten kamaxel kan ge de symptomen på M40.
fr
70
froodi
318i -91
jo du ska kolla kamaxeln troligen den som är slut.
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
shit den var ju inte gratis....

hittat nya 2000 SPÄNN UNGEFÄR .. kan det stämma?

hitta ävern beggade som kosta 400 spänn men då vet man ju inte vilket skick dom är i.......

Läste även att man måste byta oljeröret om man ska byta kamaxeln stämmer det ??
fr
70
froodi
318i -91
det är ju likabra att köpa en ny. jo det kan stämma att dom ligger kring 2000 kr
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Skulle väll även kunna va så att kamaxeln har kuggat över ett hack? Inte så troligt dock. Om nu kammen är slut så är de nog lika bra och utföra en reparation på hela toppen, lika bra när man ändå håller på, blir en del pengar men om bilen ändå har gått en bra bit så kan de nog vara värt de för att slippa senare bekymmer.
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
hmm om man nu inte vill byta kamaxeln utan bara kör vidare kan hela skiten gå åt skogen då.....

köpte fan bilen för 8000 och har bytt avgassystem och broms rör nu börjar fan bli dyrt.........(psst märks det att jag är småläning :P)
Om det är kammen som är dålig så är det ingen risk för generalras, den går bara sämre och sämre. Däremot om remmen kuggar över för mycket eller går av då blir det ventilsallad.
soderstrom
hej....har exakt lika dan motor fast på en e36 då och två år nyare men har exakt samma symptom som du har....fast min börjar typ vid 4500 och sedan lägger den bara av typ börjar blöddra och går inte mer att ge....har kollat allt utom kammen och mistänker nu att det kan vara den....eller kan det vara något annat....är ju dyr att byta......det där med insugsslangen låter som ett billigare alternativ...är det alltså slangen från luftmängdmätaren eller alltså den där grova?.....
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Samma på min snusk 318 med M40 motor.

"Varvstopp" på 5800 R/Min när man drar ut den på växlarna.
Men tomvarvar man, då kommer det riktiga varvstoppen på 6250R/Min.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
soderstrom: Jag har för mig att jag läst nått om det där med insugsslangen tidigare här o den är visst rätt långt ifrån billig.. Har helt glömt hur mycket det var, men det diskuterades iaf om hur snuskigt dyr den var :-/

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
soderstrom
ok....illla
soderstrom och fullmonty: Har ni katalysator på din bil? Igenproppad kat kan ge symptomen ni nämner, brukar även komma ett rasslande ljud underifrån vid gaspådrag pga metalldelar som far runt i katten.
Dett brukar även vara kombinerat med en höjd bensinförbrukning.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
hmmm hög bensin förbrukning är ju iofs helt individuellt beroende på hur mycket man gasar :P

men kan ju vara värt att kolla låter ju lite billigare....om man bara kan rensa den ....?
Njaa...en kat blir aldrig billig om du inte hittar en pirat alt. en fungerande från skroten. Blir nog till att byta ut helt för att den skall funka igen.

En 318 -89 bör väl aldrig dra över litern hur hårt man än kör, åtminstone gällde detta min 94:a jag hade innan. Men kass katalysator bör förbrukningen stiga rejält så det märks vid macken.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
fu
9
fullmonty
BMW 318 i -89
jo då äre nog inte katten för han drar fan itne så mycket bensen...

Snål körde som fan förra veckan 50 mil på 35 lite de ni :P
Låter som typiska symptom för sliten kamaxel: knackande motor som inte varvar ordentligt. M40:n är ju dessutom känd för att "käka" kamaxlar.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Visa användare
7
Konos
M235
Förutom ovanstående tips kan du ju kolla:
Igensatt luftfilter. råkat ut för detta ett par gånger, ena gången tömde ett par kul polare en dunkudde framför Ivecobussen jag körde och B21Turbo-snurran som satt i fick akut andnöd runt 3000 rpm. En annan gång körde jag en gamma Ascona med trimförgasare och öppna luftfilter i snöglopp, blötsnö funkar ungefär som dun, det proppar igen rätt bra.
Tipset om överkuggad kamaxel é inte helt fel, fick samma symptom på en Yamaha R6 när jag klantade mig och satte i avgaskammen en kugge fel, gick helt normalt till ~6000 rpm. å sen blev det bara bludderiblö över det. Kolla om kamremmen verkar mkt. sliten.
Igensatt bränslefilter. Rostig/skiten tank och gammalt bränslefilter kan vara klart hämmande för soppans väg till motorn.
Gör en repa, slå om möjligt av motorn på fullgas och skruva ur ett stift å kolla färgen, svart - igensatt luftfilter, vitt - igensatt bränslefilter.
Plus alla andra små skitfel som kan vara svårt och tidsödande att hitta.

m.v.h.
Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.