AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Oroväckand knack

Un
45
Unior
525 -91 E34
Hej!

Har en 525 -91 som gått nästan 20000mil, när man kallstartar den & det är minusgrader ute så knackar det 1-2sekunder i motorn men ger sig sen på en gång, men nu har det även börjat knacka när den står på tomgång & är varm. Men inte när man varvar den.

Vad kan detta bero på?

JAYA
Hej!

Har exakt samma fenomen på min, vissa säger att det är
ingen fara..
Det tar en stund innan motorn har byggt upp olje trycket, man kan få bort det om man lyckas sänka varvtalet vid start..
Men hur man gör det har jag ingen aning om..
JAYA
Hej!

Har exakt samma fenomen på min, vissa säger att det är
ingen fara..
Det tar en stund innan motorn har byggt upp olje trycket, man kan få bort det om man lyckas sänka varvtalet vid start..
Men hur man gör det har jag ingen aning om..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det är lyftarna som låter, alla gamla lyftare orkar inte hålla trycket alltid. Om det fortsätter att ticka med varm motor så prova först att byta olja. Då ska det gärna vara en s.k. "ST-förstärkt" helsyntet-olja. Kunniga bildelsåterförsäljare bör kunna hjälpa till med detta, själv har jag Motul 6100 Synergie 5W40 i min bil. Min motor tickade tidigare ibland även när motorn var varm, nu när jag har ovan nämnda olja i bilen tickar inte lyftarna ens vid kallstart i minusgrader!

ulfson
Du ska få ett bra tips av mig, åk på verkstad där dom säljer Gm Opel, dom har en olja särskilt för detta funkar kanon,en liten svart flaska med blå etikett kostar dryga hundringen som man häller i olje påfyllningen, kallas knackolja framtagen av Gm för detta ändamål, fick tyst på en 525 jag hade tidigare.
Jag hällde i 2 st flaskor, helt ofarligt för motorn...
Un
45
Unior
525 -91 E34
Tack för tipsen!

Ska testa med olja & sen är det väl bara att hoppas på det bästa!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.