|
|
|
|---|---|
jörgen_81 |
Bytade dörrhandtaget på min E39 igår o nu lyser airbag lampna i panelen e det nån givare som gått sönder när jag hade av dörrsidan?? J_81 |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ha blivit nån glappkontakt i nån anslutning tex. eller hade du på tändningen men någon kontakt isärdragen ?? ///MVH Hasso Länk |
jörgen_81 |
Ok får plocka av sidan igen o titta efter.... J_81 |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr så hjälper inte det att släcka lampan,det måste göras med speciell återställare eller diagnosprogram. Även om kretsen skulle vara intakt nu, och du vet att allt är ihopsatt ordentligt så får du ändå åka och reseta lampan. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: va kostar det att enbart släcka lampan?? gör man detta på bmw då elr? |
|
| Till mig sa man att dom inte kan släcka den om jag inte byter sensoren vilket med arbete kostar ca 3000:-. Eftersom besiktningen inte anmärker på varför airbag lampan lyser så bryr jag mig inte om att byta sensoren. Tänk om den går sönder igen, 3000:- igen?:(( | |
Det beror var man gör det kan kosta allt från 100-500 spänn. Både Bosch och Carsoft släcker lampan om systemet är felfritt vid detta tillfälle. Många gånger kan det glappa när man flyttar stolen tex. Grodan:Det kan ju vara bra att ha ett fungerande Airbagsystem om man krockar ???. Lyser lampan är systemet ur funktion. ///MVH Hasso Länk |
|
bmw39 (ser att du bor i sthlm): Jag fick min lampa släckt gratis på Bromma Bil & Motor (iofs hade jag vid tillfället just beställt tid för service där, vilket kan ha inverkat på "priset", men du kan ju alltid försöka :-) __ Mvh /Pewe |
|
|
ok tackar |
|
|
hasso// Om jag inte minns fel så sades att båda kuddarna (förarsidan och passagerarsidan) löser ut vid en olycka även det inte sitter någon i passagerarsidan. Dock med en hel sensor skulle bara den på förarsidan utlösa om det int esatt någon i passagerarsidan. LIte svårt och förklara men jag hopas jag var tydlig:) alltså airbagen fungerar men inte på rätt sätt. Kan det stämma? |
|
|
Verkar ju vansinnigt att airbag systemet avaktiveras bara för att lampan tänds. Om det är typ samma fel som Grodan har så är det ju bättre om den löser ut "på fel sätt" än inte alls. Hasso, är du helt säker på att hela systemet inaktiveras ?? /Thomas |
|
|
Jo Grodan så är det meningen att det ska funka. men eftersom Jörgen hade bytt dörrhandtaget, så skulle jag gissa att det är där han brutit kretsen snarare än att hans sätesgivare glappar. Om det är sätesgivaren som spökar så kan bmw kolla hur många gånger som den har felat, min lampa tändes för ett halvår sen och i samband med service så släckte man den. Då hade den felat 5 gånger totalt, detta var inte så mycket att de tyckte den behövde bytas och ännu så länge är den släckt. |
|
| där-dvs i kretsen till sidoairbagen som sitter i dörren. | |
Lyser lampan är systemet ur funktion, så har det varit sedan airbagsystemen infördes, och ingen har än bevisat motsatsen. Törs du chansa ?? Grodan, har fått allt om bakfoten. Det är bara om det är kortis i sensormattan och lampan slocknar efter ca 2 minuter som du får den funktionen . (detta är bmws uppgifter) Är det avbrott i sensormattan så tänds lampan och systemet är ur funktion. Det går på ett enkelt sätt att simulera passagerare, med en funktion att bägge airbagesen löser, men då måste lampan vara släckt. ///MVH Hasso Länk |
jörgen_81 |
Sen hörde jag av en anna ni mina trakter att en givare som sitter vid höger bakhjul har jag för mig brukar gå sönder men då skulle lampan till Abs oxå lysa??? J_81 |
Nja nu ska vi inte blanda ihop Airbag och ABS/ASC/DSC. då kan det bli lite körigt :). ///MVH Hasso Länk |
|
hasso// Men går det att få lampan släckt utan och ersätta den trasiga sensoren? Fungerar airbagen då även om den inte är reparerad? alltså båda utlöser även det inte sitter ngn i passagerarsidan. En fråga till, är sido-aribagen också urfunktion nu? |
|
Hur vore det om herrn började läsa en del repotage och dagböcker på forumet :)) Länk ///MVH Hasso Länk |
jörgen_81 |
En liten fråga till är det ett vanligt problem på dessa modellerna el på alla bmws?? J_81 |
|
Hasso// Jag får väl sätta mig i skolbänken igen;) Tack :) |
|
Airbagfel tillhör nog ett av det vanligaste felet på E38/E39/E46/E36 med glappande kablage till bältessträckarna som nummer ett, sensormattan är väl nummer två. Tre är felaktigt handhavande :)) dvs man sätter på tändningen med någon del som innefattas av airbagsystemet inte ansluten. Men det är inte bara BMW det drabbar. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.