|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ett mycket skumt fel inträffade idag när jag grejade lite med bilen. Det började med att när jag höll på att ställa in spolarmunstyckena så stannade torkarna helt plötsligt mitt på rutan. Inget funkade varken spol eller tork. vred av nyckeln o på igen sen funkade de normalt igen. Ca 3min efter detta står jag bredvid bilen med framdörrarna öppna, då låser helt plötsligt centrallåset alla dörrarna.... som tur var va ju dörren öppen för nyckeln satt i tändningen (tändningen var på). Nu är det som så att om jag går fram o låser upp bilen så verkar allt normalt men så fort jag vrider om nyckeln bara lilla minsta så låser den alla dörrarna. När jag sen slår på tändningen så indikerar den att hö framdörr + vä bakdörr är öppna vilket inte är fallet. Har haft batteri kabeln av i ca 10 min men samma sak. Vad kan ha hänt?? | |
|
Vet du om batteriet är i bra skick? Dåligt batteri kan ge upphov till alla möjliga skumma elfel även om jag iof inte hört nån här på forumet där så mycket på en gång börjat spöka. /Micke |
|
| Batteriet är i bra skick. ca 7-8 mån gammalt. | |
| Kan även tillägga att när man satt sig i bilen o vridit om nyckeln o bilen har låst sig så kan man trycka på knappen mellan stolarna så låser den upp men sen har funkar denna knapp inte alls. | |
|
Även om batteriet är relativt nytt och i bra skick, kan laddningen vara dålig och det är det som kan ställa till det... Har du mätt spänningen i batteriet? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detta är ju inte sant: putsade rutorna nu o sträckte mig in för att släcka innerbelysningen, då kommer det ett sprut från vindrutespolarna????? Provade att trycka igen och jo minsann det sprutade en gång till!!! Men inte nu längre. Verkar ju som att bilen fått nån slags helflipp. Kör jag med bilen så tänds o släcks indikeringen för öppna dörrar o centrallåset låser sig lite som det vill. Låser jag upp så låser det sig ibland direkt, ibland efter 5-15 min.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla anslutningarna på batteriet, speciellt jordningsanslutningen. Mät också batterispänningen, batteriet ska hålla minst 12,7V redan vid 12,3V så börjar elektroniken spöka. Så ladda batteriet minst 12 timmar att börja med och kolla så att anslutningarna på polerna sitter fast ordentligt. Är då bekymret kvar är det nog dags lite schema läsning :)) Jag gissar på att tändningslåsets kontaktdon är slitet till att börja med, kan ge en hel del konstigheter. ///MVH Hasso Länk |
|
Mera tips: Någon av brytarna i dörrkarmarna (en mikrobrytare som kan testas med fingret i den bygel där dörrlåset går in). Ett tydligt klick skall höras/kännas. Detta eftersom du hade skumma upplåsningar av c-låset och att bilen indikerade öppen dörr. FP |
|
|
Nu fungerar allt som vanligt, utan att jag gjort någonting! Hade inte tid mer i lördags så jag lät det bero och nu funkar allt igen. En liten tanke var att kanske när jag höll på att pilla med spolmunstyckena och blåste med tryckluft så kanske det blev nåt överslag i dessa av fukt?? Jag såg på hasso´s säkringslista att värmen i munstyckena har samma säkring som innerbelysningen. (Bara en tanke) |
|
|
Nja, rent eller spritblandat vatten har så hög resistans så att någon ström vid 12v är knappast att räkna med, även om det råkar komma in i nån elpryl. Du får avvakta och se om felen återkommer. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.