|
|
|
|---|---|
|
Halloy Vem vet hur man tar bort varvstoppet pa en 323i m20 ? /Sammy | |
|
Hejs! Varvstoppet sitter i rotorn på en 323:a...ett fjäderbelastat bleck som kortsluter...Men,det finns ju rotor utan varvstopp att köpa.. Dock rekomenderar jag inte : 7900rpm |
|
|
Nja.Det sitter i rotorn på dom äldre.Tror att 85:an har frånslaget i boxen. Tarv |
|
|
Japs inte sitter det i rotorn iaf. hmm är det kört da, eller kan man dona med boxen ? tänkte köra med omex varvstoppp pa ca 7200rpm |
|
|
Det går att flytta varvstoppet vid omprogrammering av chippet. Ett annat alternativ: Jag tror inte L-Jetronic använder varvtals signalen för att justera tändning/insprut så sensorn till den signalen går nog att koppla ur. Det är olika sensorer för varvräknaren och för varvtals signalen till boxen. Jag reserverar mig dock lite för variationer mellan årsmodeller. Hade inget varvstopp på min 84:a, 7200rpm var absolut max den klarade av ...skrek som en gris då :) |
|
|
Det går att varva mer om man har en fräsch topp.Det är ju dubbla fjädrar orginal på dom,och jag har personligen vid kraftigt upprepade tillfällen varvat 7500 rpm med en fin sång,men tyvär ingen vunnen effekt som följd..... Tarv |
|
|
Oj! varvar ni så mycket ??...har nog själv aldrig varit över 7000...Men det där med dubbla ventilfjädrar...är det oxå från 85årsmodell ?...jag har det inte på min 323:a... 7900rpm |
|
|
Nix, jag har da inte dubbla fjädrar pa min 85'a men tror att det kan halla rätt bra ända. -med fräsh topp som sagt. /Sammy |
|
|
Från månad 9 -85 så har alla 323 dubbla ventilfjädrar samt att varvstoppet sitter i databoxen. Varvtalet styrs av boxen men tyvärr finns det inga chip osv i denna eftersom det är en analog box och inte digital. För att justera varvtalet så måste man byta lite motstånd i boxen. Har själv detta på min Tävlings bil en 323 Grp N varvar 7400rpm :-) och den har dubbla ventilfjädrar original eftersom det är en 86a. max effekt har jag vid 7100 varv max vrid 5800rpm |
|
|
Åfan,det visste jag inte...Det kanske är därför 85:orna uppges till 150hk (till skillnad från 139hk på 84:orna)...dom går att dra lite längre på varvet helt enkelt... Tål bottendelen 7000varv utan modiferingar..? 7900rpm |
|
|
Jag har mekat mkt 323 E30 och har aldrig sett någon utan dubbla fjädrar,inte ens på -83:or.Tidigare ägare har väl bytt på alla jag hållt på med kanske? Tarv |
|
|
eller så har det suttit 85:a topp på alla du haft.. :0) Man vet aldrig med bilar...finns väl ingen som är den andre lik! 7900rpm |
|
|
Hur sätter man dit ett varstopp då? Jag behöver ett på min 325 motor från 88.. lika bra å ha ett.. Fast den låter juh inte illa om man råkar dra den till 7500 =) råkade göra det på emmaboda i sommras *he he* men hur gör man? \\ ZAK [ICQ 10472669] |
|
| 7500 kan du varva utan probs.Hur kan du inte ha varvstopp??Om det inte sitter Motornic med fördelarlocket fram på motorn så kan du köpa en 323 rotor med frånslag,annars har någon programmerat om styrenheten och då lär du byta chip. | |
|
varför ska ni alla varva så hejdlöst mycke ??? bara bortkastad tid,ta bilen till en dragstripp och exprimentera med växlingsvarven och jag lovar att ni kommer att bli överaskade hur optemistiska ni varit i att varva för mycke. jag kör själv dragracing och har även jag trott att man ska varva tills motorn skriker på hjälp men ack så fel jag hade jag prova att ställa ner växlingsvarven och hej å håå så fort har jag aldrig kört,jag drog den lärdommen att varva fullt ut till maxeffekt är bortkastad tid pruta hellre några hundra varv,dom ända motorer som är värda att varva är Pro Stock och F1 motorer Mvh Pickis |
|
| Jag kör oxå dragracing,och kör du BMW så kör jag fortare än dig.Jag började med att varva 6800 för att sedan öka succesivt tills jag nådde 7800 rpm.Behöver jag tillägga att jag åkte fortare och fortare?Varva mera! | |
|
Ähh jag åker bara en gammel lastbil som gjort 9.23/234 helt utan någon form av överladdning men okej puffran är ju av gammalt hederligt amerikansk gjutjärn och den varvar så glatt till 8000 men snabbaste tiderna kör jag om jag växlar vid 7000.... Bäckis nästa sommar ska du få konkurrens på strippen då ska pickupen få vila och BMW:n pröva sina vingar och den ska gå hyggligt fort utan överladdning Mvh Pickis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.