AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.048

Pisksnärt: Bästa och sämsta bilarna

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Audi A 3 (årsmodell 2004), 13,5 poäng, Sämst

och bästa bilen Volvo S 40, 1,1 poäng

Hela listan

Dessa bilstolar ingår i 2004 års test.
Ju lägre poäng, desto bättre skydd
mot pisksnärtskada.

Volvo S 40, 1,1 poäng
Ford C-Max, 2,2 poäng
Nissan Primera, 3,1 poäng
Saab 9-5, 4,2 poäng
Opel Meriva (tillvalsutrustad) 7,2
poäng

Toyota Avensis, 7,3 poäng
Ford Focus, 7,9 poäng
Audi A 3 (årsmodell 2005), 8,5 poäng
Citroen C 3, 9,0 poäng
VW Touran, 9,1 poäng
Seat Ibiza, 9,4 poäng
Mitsubishi Space Star, 9,4 poäng
Opel Meriva (standardutförande), 13,4
poäng
Audi A 3 (årsmodell 2004), 13,5 poäng

Källa: Folksam och Vägverket

Var är BMW på listan?
Borttagen för att Vovlo skulle få vinna? :-)

Mvh Elvis
hehe mjo eftersom volvo har dom bästa stolarna :P haha nej men dom kanske inte var med i testet? =/
Skulle gissa på att BMW kommer ganska långt ned på listan, stolarna är inte helt olika de som sitter i Audi ex. Det är väl bara E60/E61 och "sjuan" som har pisksnärtskydd på komfortstolarna, och de kostar väl runt 30 lakan att köpa separat.

Det är egentligen skandal att de flesta tyska premium tillverkare (Mercedes senare årsmodeller undantaget) ignorerat pisksnärtskador under så lång tid.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Handlar det verkligen om att ignorera då?

Jag vet inte, men det jag verkligen vet är att de får ha hur mycket pisksnärtskyd de vill i tex Volvo, men bekvämt sitter jag aldrig i dessa bilar. Det gör jag däremot i min bil och sitter jag bekvämt kör jag bättre och har mer uppsikt mm.

Skandalöst egentligen att köpa en volvo för 400.000 och inte kunna ändra inställningarna för nackskyddet!!!

Hellre bekvämt och skönt än säkert.

*BAWORAK*
Tills den dagen det smäller och du sitter där med en nacke som heter duga
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men hur är det då med sportstolarna i BMW. Jag har sportstolar i min bil. (sådana som man kan förlänga vid benen) Det är lite recaro-stuk på dessa, ni vet vilka jag menar. Hur är säkerheten i dessa?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag har förstått det hela rätt, är stolarnas stabila och stumma ryggstöd orsaken till att många tyska bilars stolar är så dåliga mot att skydda mot pisksnärtskador.

Läste att många äldre bilar med ganska veka stolar är mycket bättre på att skydda passagerarna mot pisksnärtskador än nya moderna bilar med "stabila" stolar...
Att de moderna bilarna är mycket säkrare i de flesta andra krocksituationer är ju å andra sidan kanske ännu viktigare!

Håller dock med om att det är lite dåligt att man inte har tagit dessa problem på större allvar fram till nu (Saab och Volvo undantagna).
Men när dylika undersökningar sprids, kan tillverkarna kanske få upp ögonen till slut!

Skulle inte tro att det är någon större skillnad mellan sport- och standardstolarna i pisksnärthänseende.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nja, det är nackskydden som är den stora boven till pisksnärts skadan (och jag vet hur lätt det är att få en sådan)
Många år så hade Porsche dom bästa stolarna just pga dem inte annvände sig av justerbart nackskydd utan en helrygg..och satt man som man skulle i deras stolar så kunde inte nacken slungas bakåt och över sträckas vid olycka..
Och att 99% kör med feljusterade nackskydd/eller att nackskyddet inte går att justera så det passar är helt klart en orsak till pisksnärts skador.
Det spelar ingen roll om stolen är hård eller mjuk så länge nacken inte får stöd!

Tillverkarna känner mkt väl till den här typen av skador, men så länge köparna inte efterfrågar ett bättre pisksnärts skydd så bryr sig inte tillverkarna om att montera dit bättre saker!
Det är katastrof att dyrare bilmärken som bmw, mercedes,osv inte har aktivit pisksnärt skydd som std i bilarna!

/Pelle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pelle, det är inte bara nackskyddet som avgör hur bra whiplash-skydd stolen har!

På min mammas Toyota Corolla har man eftermonterat ett whiplash-skydd i stolen. (betalades av Toyota Sverige/Folksam)

Det är helt enkelt ett litet plåtbleck som de monterar mellan stolen och golvet. Ena delen av blecket är förankrat i golvet, andra delen är förankrad i stolens främre fäste. Det går alltså ingen bult rakt genom fästet ner i golvet.
Tanken är att blecket skall deformeras och mjukt vinkla hela stolen bakåt några grader när stolen utsätts för de krafter som en påkörning bakifrån ger.

Om jag har förstått det hela rätt har detta minskat nackskadorna radikalt i just den bilmodellen (var någon form av test-kampanj som Folksam och Toyota sverige gjorde med just Corollorna av någon/några årsmodeller). Jag tror att de billiga och effektiva blecken numer sitter monterade när Toyota-bilar levereras till kunderna i Sverige...

Detta är nästan ännu mer pinsamt för "premiummärkena", då två plåtbleck för någon tia styck kan minska skaderisken så pass mycket!

Men visst är nackskyddets utformning och inte minst inställning viktigt också!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.