AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.558

Sänkning utan att byta stötdämpare

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag tänkte sänka Bettan lite för att få lite bättre väghållning. Jag hade en Peugeot gti innan och den hade 1000 gånger bättre väghållning sen får ni säga vad ni vill om peugeot:er. Är det någon som har sänkt 30 mm utan att byta dämpare? Håller originaldämparna? Det står ju överallt på detta forum att man ska byta dämpare samtidigt som man byter fjädrar men prisskillnaden är ju ganska stor om man "råkar glömma" dämparna. Sänkfjädrar kostar 1300 och tillhörande dämpare 4800.
Någon som har kört med bara sänkfjädrar ett tag som kan uttala sig?

/Tuve
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det är inga problem om du sänker 30 mm. Visst väghållningen blir ännu bättre med dämpare också. Men du kan ju uppgradera senare...köp bara fjädrar du.
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Min 320 är sänkt 35mm och jag har standard dämpare på den å de har då funkat väldigt bra, jag har haft så i ett år nu ungefär.

/Jimmy
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Du kan lugnt köra vidare med original dämpare om du bara sänker 30mm. Men om du vill ha riktigt bra väghållning så byt till hårdare (och kortare) dämpare.
Min bil är sänkt 40mm och har Bilstein Sprint-dämpare (kortare än original) och med 205/50-16" däck går den som en gokart!
Ska kanske tillägas att 4-cylindriga bimmers har aningen bättre väghållning på grund av tyngdfördelningen.
Kul att höra att du sett ljuset och hittat RÄTT bilmärke!

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
Hej!

Tänkte bara höra... Jag ska sänka min 320 till våren.. 35mm fram och 20mm bak. Fjädrarna från Carfashion ( e de bra!? :-)

Undrar hur det går med besiktningen??? Kommer man igenom?

Mvh Tobbe
betriebsanleitung
det ska nog inte vara några problem,som jag har fattat det så är det bara kapade fjädrar de är restriktiva mot
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...

Problemet med kapade fjädrar vid besiktning är oftast att man kapat för mycket,så när dom hissar upp hjulet så ligger fjädern "lös" för att dämparna är för långa i förhållande till fjädern.

MVH
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ok, tack för svaren, nu vet jag vad jag ska köpa. (bara fjädrar). Jag vill ju inte sänka för mycket heller, tycker inte det ser snyggt ut på en cab.
Jag har precis lagt upp bilder på pärlan om ni vill se, kolla i "läsarnas bilar".

/Tuve
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.