|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst en hel del på Forumet om bilar som inte godkänns vid kontrollbesiktningen, ofta pga för högt HC. Min svensksålda 750iA -89, som jag köpte för ett halvår sedan och har gått mer än 26000 mil, klarade idag kontrollbesiktningen helt utan anmärkning. CO 0,2 (0,), HC 048 (100) och LAMBDA 1,00 (0,97-1,03). Det känns så skööönt:) att kunna köra ett år till... LF | |
svardska |
Njut medans du kan! HC 048 säger att det är ngt på gång lagom till nästa bes... MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Jag har lite besiktningspapper kvar på min 735:a,då det tydligen registrerades(noterades) vissa år HC värden trots att bilen är en 88(dvs inga krav på HC), så är dessa som följer: Besiktningen 1991 gav utslag på HC(tomgång) på 14. 1993=12 i HC. 94=58. 95=72. 96=30. M.a.o. så kan du nog klara dig ett "tag till" innan dina HC värden går över 100. Hoppas kan man iaf ;) Min motor är vad jag vet inte renoverad någon gång,inte heller "katten" bytt vad jag kan utläsa på div kvitton iaf.. Visserligen så har du en tolva som naturligtvis inte är likadan i "konfig" som min sexa men iaf lite jämförelse värden :) Mvh Janne. |
|
|
Ang. HC. Detta har ingenting att göra med om den är Svensksåld eller ej, utan hur man har skött sin service. Om man tar och gör en service strax innan man besiktar och inte byter till någon lågpris olja och ser till att bilen är riktigt varmkörd så kommer HC värdet att ligga lågt, ganska säkert. Jag har själv provat att bes. med gammal olja och nybytt och det var stor skillnad, senaste bes. hade jag co 0,0 även vid 2500 r/m och HC 001 lambdavärdet 100 och då hade jag kört ca. 100 mil efter service, jag andvänder Mobil 1 5-50 som jag anser är helt ok. Vet ej om du hade nyservat eller ej, om inte så gör det till nästa bes.så tror jag att det går bra med HC. Mvh. Urban |
|
|
Tack för tipset om service före bes, Urban. Med svensksåld menade jag att den till skillnad från importerad från exvis Tyskland nog inte har körts särskilt hårt och mycket på Autobahn. Då kanske den inte är så sliten trots sina 26 kmil. Den varvar ju bara 2500 rpm vid 150. LF |
|
|
Läs Svardska´s inlägg igen om du vill veta vad som kommer, HC 048 är godkänt, men absolut inte ett "bra" värde att sitta nöjd med. Något är fel i motorn som bör åtgärdas snarast annars kommer det troligen att vara högre värden om ett år. Vad man kan göra finns mycket info om här på forumet. Sök bland inläggen så har du läsning närmaste dagarna då detta är ett populärt ämne, speciellt på våren då alla sommarbilar plockas fram. Zaharald |
|
|
En HC-halt på 48ppm behöver inte alls vara alarmerande. I de flesta fall beror det på att katalysatorn inte uppnått full driftstemperatur. Det kan vara ett tecken på försämrad funktion hos motor eller avgasrening, men det behöver absolut inte vara så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Något är fel i motorn som bör åtgärdas snarast ........ sorry. låter lite fel va. risk för misstolkningar. Något är fel "någonstans", säger vi då, nödvändigtvis inte själva motorn. kan va kattar och lite annat smått och gott som börjar bli slitet... Jesperado har naturligtvis rätt. Zaharald |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.