AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
781

Alpine MP3 växlare i en E46?

ne
8
nenic
328i-00
Jag har en alpine mp3 växlare (cha-s634) som jag vill koppla mot nedanstående kassett/navi/rds? Kan jag koppla ihop dessa grejer så dom funkar och hur (styra cd-växlaren)?

Vad heter denna navi system på bilden, man har läst så mycket men man blir inte klok på det? Detta sitter i en 328i, ´00.

Länk

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej Nenic,

Jag har själv letat efter samma info du eftersöker och hittar följande gamla inlägg från Jonas.N 2002-11-12 12:56;

För att citera mig själv :"Till BMW 3- och 5 -serien från och med årsmodell -96 med BMW Business / Business RDS, ljudanläggningar med CD-växlar styrning (dock ej anläggningar med navigation) passar Alpine cd-växlare CHM-S630, som är världens minsta 6 skivors växlare.
Slut citat

Alla inlägg jag hittat påstås det ju att det går att koppla en CHM-S630 eller en CHA-S634 till en BMW Business RDS men läs texten mellan paranteserna! Jag tror Jonsa.N jobbade eller jobbar på Alpine.

Hoppas att någon kan verifera eller berätta hur de lyckats med installationen

Mattias

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej igen

Jag tittade i mina papper där det står att modellen heter PH7090

ne
8
nenic
328i-00
Hej Winther,

Ser din bandspelar front som min eller har du en annan model?
Jag har varit i kontakt med BMW men dom "kunde inte hjälpa mig", dom erbjöd mig deras variant på 6000kr.

Är det någon som kan hjälpa mig, så skickar jag 1 kanelbulle med posten.

Wi
35
Winther
525i Touring -02
Den ser precis likadan ut!

ne
8
nenic
328i-00
Hej Winther,

Jag kan med glädje meddela att cha-s634 är nu på plats och funkar perfekt. Jag var och köpte en omvandlare (bmw01alp) hos en firma som monterar in ljudanlägning i bilar, i mitt fall var det (BAS i Helsingborg, bredvid BMW), kostade 1600,-

Koppling: cd-växlare + ai-net kabel + kca 130-b + bmw01alp (omvandlaren), omvandlaren kopplas med den 10pin i BMW´s business rds enheten, och dom 3 kablarna som är +,- och data också i business rds enheten.

Allt detta funkar perfekt med styrningen från mf-ratten. Ljudet är helt fantastisk.

Blitzsafe, Soundgate och InCar Developments har adaptrar som kan användas tillsammans med Alpine KCA-130B. Låter som det är en Blitzsafe adapter som använts ovan.

/RS2
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej Nenic

Tack för den uppmuntrande rapporten! Nu måste jag göra likadant.

Hur mycket kostade allt?

Mattias
ne
8
nenic
328i-00
RS2,

Det är en Soundlinx adapter som har använts ovan.

Winther,

Samma växlare med alla kablar finns hos ECP för 4795,- och utan MP3 för 3395,-

Nenic,

OK annars är Soundgate i USA detsamma som Soundlinx i England.

/RS2
Wi
35
Winther
525i Touring -02
Hej igen Nenic

Köpte du dina grejor från ECP? Om du gjorde det varför var inte bmw01alp omvandlaren med?

Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.