AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

Hjulplattor Continental

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Var förbi en däckhandlare i dag med mina Continental Contact sport 2. Har kört ca 100-200 mil med dem. Köpte just de för att de skulle vara bra kvalitet i "rundhet".

Han sa att just Continental hade problem med hjulplattor. Därför tyckte han att jag skulle köpa Michelin.

Kul att höra med nyinvesterade Conti för 7000 spänn.

Stämmer det han sa? Själv tror jag inte det?

Jag hissade upp bilen och kollade ovaliteten själv "grovt". Tyckte de svängde åminstone 2-3 mm som värst. Satte en distans mot skärmen och snurrade hjulet. Felmonterat eller är däcken så dåliga? Låter konstigt tycker jag. Köpte de på Däckonline. Det var ganska varmt ute när jag gjorde detta. Kan det gjort de ovala för tillfället? Bättre att låta bilen vara upphissad ett tag innan? Hur snabbt försvinner hjulplattor som uppstått en varm sommardag?

Allt detta på grund av vibbar i min 528T, är så jädra trött på dessa vibbar.

Kommentarer tack, Hasso? Andra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan stundtals känna lite vibrationer innan däcken blivit varma (behövs kanske en mils körning) om bilen stått still över natten eller liknande. Det var värre tidigare i våras när det var kallare på mogonen.

Jag har Conti sportcontact (1) som är "slut" (ca 3mm kvar) och de kommer att bytas ut mot mina nya Pirelli P7 som köpts via Däckonline. Planerar att byta nästa vecka...

När jag kör snabbare än ca 110 km/h kan jag också känna lite vibrationer. Jag tror att det beror på att däcken är slut helt enkelt och har tappat lite av balanseringen i takt med slitaget.
Dock har de tjänat mig väl tycker jag! Ca 6-7000 mil (svårt att avgöra exakt hur långt jag kört på dem då jag även har använt vinterdäck...) på 205/55/16 WR, är rätt bra tycker jag!
Bra grepp, hyffsad komfort och ganska tysta...sammantaget är jag nöjd med dem!

Hoppas att småvibrationerna skall försvinna med de nya däcken. Jag återkommer med rapport!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Däckkillen sade att man skulle låta bilen stå hos honom över natten, sedan hissa upp den och kolla ovaliteten. Ja då borde de ju vara ovala. Sedan visar han mig det och jag tror att det är fel på däcken och köper nya Michelin. Är det så man ska göra? Är det seriöst?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ståplattor efter natten är egentligen inget ovanligt, men märks mer med lägre profil.

Efter en mils körning bör de vara borta, annars är det nog något annat fel på däck/balansering/fälg.

Mvh

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
OK skall testa ovaliteten efter en stunds körning. Är nog själv snart expert på detta område.

Alltså inte testa ovaliteten efter en natss stills tående som däckkillen sade.

Han verkade mena att Michelin inte skulle påverkas av detta och att Contineltal var feltillverkade.

Jag anar att han ville sälja däck till mig. Verkade inte särskilt intresserad av att lösa problemet på annat sätt=annan däckkille.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däck-killens förslag lät inte helt seriöst!

Klart att han kan visa på "orundhet" efter natten om bilen stått på golvet!

Däremot kanske det blir annorlunda om bilen är upphissad hela natten och däcken får svalna obelastade...

Välj en annan däckhandlare, han verkar bara vilja sälja på dig en uppsättning Michelindäck.
Förvisso anses Michelin generellt ha de bästa stommarna på marknaden, men så dåliga som han hävdar skall inte Conti vara!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.