AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.854

Tryckvakt till AC

Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Hej!
Vet ni om det finns flera tryckvakter än den som sitter på torkfilteret (525i -95)?

tackar för svar
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Några frågor till.
Ni vet väll att kompresorn skall slå till och ifrån hela tiden!
1) Hur ofta brukar det ske (sekunder, minuter ..) ?
2) Vid vilka tryck?
3) Vad är det som styr detta. Är det tryckvakten ?
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Jag får chatta med mig själv eftersom ingen svarar!!!!
Kylfirman säger att det är en och samma tryckvakt som ger signal för för högt och lågt tryck. Skall jag tro på honom? Njaaa!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hur kan samma givare göra det? det finns hög och lågtrycks givare, om det finns två högtryckare är jag inte säker på, men det kan vara en som bryter systemet vid för högt tryck(säkerhetsvakt eller vad man kan kalla det), alltså går i serie med strömmen till magnetkopplingen, den andra startar fläkten vid inställt tryck.

Det finns inga bestämda minuter/sekunder om hur länge den ska gå, den slår på när behov av kyla finns och slår sedan av osv.

Man kan styra kylsystem med tryckvakter, men vanligast är en termostat som bryter vid inställd temperatur, har du acc/ecc så blandar systemet även luften själv osv.

Lågtrycksvakten och säkerhetsvakten går i serie till magnet kopplingen, kanske det var detta som firman menade?

Vilka tryck som gäller är olika mellan olika bilar.
Fyllde precis på köldmedium i en Alpina B3 -94, den hade ett driftstryck på 1.82bar, men personligen så fyller jag alltid på lite mer för att få upp trycket till just över 2bar(2,2-2,4) istället, för att få upp förångningstempen till ca +4grader, istället för att den går under 0, detta för att förhindra isbildning på förångaren.

//Mvh Simon
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Sherikan: Du verkar inte få ordning på din AC. om den kyler och du inte hör några konstigheter så kör på tills den brakar ihop.

AC verkar vara väldigt kännslig del av bilen.
På e39 "tror jag" att det finns bara en tryck givare som är både för hög och låg.

På min bil sår inte kompressorn varken av eller på vid de ovannämnda värdena utan fläkten reglerar trycket om den blir för hög. mellan 18 och 24. kg bar eller vad vet jag.

sedan så står det säkert på en grån skylt i motor rummet när kompen ska slå/ifrån.

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu satt jag och drömde när jag skrev igår, det skiljer sig mycket mellan olika bilar, vissa har så som jag skrev, medan andra bara har 1 eller 2 givare, de har en växlande funktion på nå vänster, själv är jag inte helt insatt hur det funkar osv.

//Simon
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
sherikan:
Det fumkar inte att ha en givare både till hög och lågtrycksidan.
lätt förklarat du har två slangar där köldmediet åker som går in i kupen.

Lågtrycksidan:Den slangen som är kall är returen som går direkt till kompressorn där skall lågtrycksgivaren sitta.
kallas även för sugsidan på kyl språk

Högtryckssidan:Den andra slangen går från kompressorn vidare till kondenssorn sedan igenom torkfiltret går sedan igenom en expantionventil/strypdon (så köldmediet går från vätska till gas) på denna sida skall högtrycks pressostaten sitta.
denna kallas för trycksidan på kylspråk

Jobbar med kyla men inte med bil ac, principen är den samma densamma på vanliga stationara anlägningar.

hoppas du blev lite klokare på det jag skrev har du några frågar så ska jag försöka förklara bättre.

Mvh Johan
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Jag har bytt kondensor, torkfilter och AC:n kyler väldigt bra men kompressorn går hela tiden och slår inte av iaf de 5 minuterna jag testar den. Jag vågar inte köra AC:n en längre period föratt jag är rädd att något går sönder. Nu har kylfirman beställt en tryckvakt som skall bytas om några dagar. Han menar att det är tryckvakten som styr kompressorn men han låter inte så säker.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Gör så här.

Håll motor fläkten för hand och låt ac vara på för fullt.

Håll den tills kylfläkten går igång, när den har gått igång så blir det varmt så att du inte kan hålla den längre, släpp.
När kylfläkten har stannat så håller du fläkten en gågn till så att kylfläkten går igång.

sedan efter kanske en minut så ska kompen slå av och efter bara en halv minut slå igång igen.

OBS!!!!! Detta test fick jag lära mig för att jag tjatade och tjatade på varför kompen inte slår av.

Allt detta beror självklart på hur anorlunda ditt system är och hur mycke gas det är i den.

Dettta gäller en E39. vidare vill säga att min komp slår inte av så ofta. man märker inte när den slår av bara i bilköer kanske och det har jag varit med om endast en gång. SÅ det är ingen fara att den går men om du gör det som jag beskrev så pressar du den och då ska den säga imot m.a.o slå av alltså. lycka till.!!!! Landsman
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Tackar för era tips.
Lo528: Jag skall testa den.
Ja
760
JanF
530i-93
E39 och E34 är olika.

På E34 är det INTE tryckvakter som styr kompressorn, de kopplar bara bort alla AC om man har för lite medel i , eller startar elfäkten vid högt tryck.

Kompressorn är normalt inkopplad 100% av tiden och pumpar för fullt hela tiden utan reglering, I evaporatorn sitter en frostvakt som slår av kompressorn om temperaturen går under ca +4 grader i evaporatorn för att förhindra att det bara blir en stor isklump i ventilationssystemt. Därför går kompressorn av och till.

Vid t.ex:
-Varmt väder
-Om huven är öppen så tilluften är varmare
-Vid full kupefläkt

Så är det inte säkert att det blir så kallt som +4 grader och då går kompressorn hela tiden.

Visa användare
78
sherikan
525iA -95
JanF: så fort jag sätter på AC-knappen så börjar el/kylfäkten (bakom gallret) snurra med låg hastighet. Är det normalt?
Ja
760
JanF
530i-93
Japp, så ska det vara. Fläkten kan dessutom gå i upp i högfart, det triggas av hög vattentemp eller högtryck i ACn.

Kommer inte ihåg gradtal och tryck exakt.
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Jag har sökt och läst mycket om AC här på forumet. Många skriver att på en E34 skall kompressorn slå till och från men inte på en E39 och vissa säger tvärtom, vilken .....(suck)
Min har årsmodell 95 om det har någon betydelse och angående mängd gas, var jag med när kylfirman skulle fylla på gas. Han vakumsög i nästan en timme och sedan ställde apparaten på 1.55 Kg och fyllda på så det är rätt mängd gas i den.
Är det någon som med säkerhet vet om kompressorn skall gå hela tiden, isåfall kan jag avbeställa tryckvakten (400:- spänn) och med lugn och ro använda min djävla AC.
Ja
760
JanF
530i-93
Det jag skrev ovan gäller E34an.

Är det 10 grader ute så går kompressorn kanske 5-15 sek, sedan är det fryskallt i evaporatorn och frostvakten bryter, tar kanske 1-2 minuter innan den behöver starta igen

Är det 30 grader varmt och kupefläkten på max orkar kompressorn inte ned till frystemp i evaporatorn och kompressorn gå hela tiden.

osv....
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Sherikan: du kan ju säga till dom på kylfirman att kolla tryckvaktern med en multi meter, det borde stå på tryckvakten vid vilket tryck den bryter och öppnar.

Mvh Johan
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
E39 så är den aldrig på helatiden, den slår ifrån då och då.

Tydligen så är de olika bil till bil men konstruktionen är nästan identisk.
Hört talas om variabel kompressor? Har funnits i många bilar sedan början av 90-talet och definitivt i E39. Snurrar hela tiden, däremot PUMPAR den inte lika mycket hela tiden, men detta ser man inte. Kombinerad hög/lågtryckspressostat förekommer, syns på att den har tre eller fyra anslutningar istf två. Ofta har man två pressostater på högtryckssidan ställda olika där den ena startar elfläkten och om trycket fortfarande stiger så går nästa in och stannar kompressorn. Om sedan även temperaturen imotorns kylare stiger för högt så går fläkten in på maxfart.
Pressostaterna styr inte kompressorns koppling direkt (förutom ev. säkerhetsbrytare) utan tillsammans med ett antal tempgivare samlas signalerna i klimatstyrningen.
Det som ändrats i E39 (runt 98 eller 99) är att elfläkten uppgraderats från tvåstegs till steglöst variabel. Säkert finns det mera detaljer som ändrats både i AC och andra system som gör att alla tips och råd inte alltid gäller i t.ex alla E39.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.