|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har ett problem jag inte kan förstå mig på. Min bil blir urladdad över natten. Men efter det jag testat det mesta så tänkte jag att jag tar bort motorstyrningsäkringen den (Vita) säkringen. Efter det så kan den stå hur länge som helst. Sedan stoppar man bara i den igen när man ska köra så fungerar det toppen. Men så tänkte jag att då byter jag bara den. Men inte funka det bättre. Efter man har kört en runda kan man lyssna under motor huven och då hör man att något är igång. Men tar man d¨bort den säkringen så slutar det. Någon som har ett tips att ge mig skulle jag bli super glad! =) Min bil är en bmw 325i 91. Tack på förhand. Hankis Hankis | |
|
Möjligt att du antagligen har något som drar rejält med tjuvström.. väldigt svårt att svara på vad de kan vara..Du som vet vad du har kopplat och sitter under huven(ngt som kan tänkas dra ström), stäng av bilen och testa med en multimätare eller vad de kallas för och kolla om batteriet skickar ut nå ström till vad de nu kan vara.. |
|
|
Vet inte om jag är helt ute och Cyklar , men haft samma problem . Då var det kortis i Batteriets ena Cell ! Men bara en idé ! Challe / ------------------------------- Min Hemsida : Länk |
|
| Koppla in en multimeter inställd på ström-mätning (A som i Ampère) du skall ha nära noll när allt är som det skall och bilen är avstängd (några 100 milli Ampère kan man tolerera, ev. larm och klocka osv drar ju lite grann). När du kopplat in mätaren i serie med batteriet så rycker du en säkring i taget tills du ser att strömmen minskar. När den gör det så kollar du helt enkelt upp vad den aktuella säkringen går till och voila: Du har isolerat felet och vet vilken slinga som behöver lagas. Om det nu inte va en cell i batteriet förstås, men då har du väl redan löst problemet. | |
|
tackar.. Det ska jag gensat kolla. Mvh Henrik Hankis |
|
|
Tjena jag har en polare som har exakt samma problem som du han har en 323i 97:a det är ac dispayen som inte stängs av riktigt det typ susar. prova att köra en sväng med ac:en på stanna sedan och stäng av bilen och dra ut nycklen sedan lägger du dig och lyssnar vid displayen... Det va visst ett vanligt fel sa de på BMW... En Ny display kostar ca 3500kr vi har kollat.... Micke |
|
| kan vara generatorn som drar rejält med tjuvström det gjorde den på en av mina bilar....! | |
|
Har samma problem på min, står bilen mer än 2 dagar startar den inte. Tänkte kolla med fartoflakt's tips men hur kopplar jag multimetern i serie med batteriet. /Fredrik |
|
parolof |
lossa pluskabeln på batteriet, koppla minus på multimetern till pluspolen och plus på multimetern till den lossade pluskabeln, innan du gör det ställ multimetern på 0-5A |
|
Så blir det förståss, tack. Ibland står det helt still... /Fredrik |
|
| Det som surrar i AC-panelen är väl fläkten till kupétempgivaren. Den ska väl gå i några minuter efter avstängning (det var 6 på min f.d. Saab) för att klimatanläggningen ska funka optimalt om man bara gör ett kort stopp. | |
|
Mätte upp min bil igårkväll. Hade 0.3A med allt avstängt, och dörrar, baklucka stängda. När jag drog ur säkringen till Inner-, handskfack och bagagerumsbelysning, klocka, radiominne, färddator sjönk förbrukningen till 0.1A Drog jag även ur säkringen till Cigarettändare, elantenn och kupevärmare gick mätaren ned till 0A Om jag bara drog ur säkringen till Cigarettändare osv. sjönk förbrukningen bara marginellt, den stora förbrukningen är alltså på innerbelysningssäkringen. Är detta normala siffror? Kan tilläggas att min innerbelysning inte fungerar även med säkringen i, så jag misstänker att någon av dörrkontakterna är kass. Det konstiga är att belysningen i handskfacket fungerar när tändningen är till även när säkringen är utdragen. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.