|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som jag skrev tidigare har min förarruta helt hängt sig utan möjlighet att komma varken upp eller ned. Tilläggas bör att jag provat att byta knapparna och just nu är i färd med att nollställa allt genom urkoppling av batteriet. (Hur länge bör det vara urkopplat förresten?) Så till frågan. Jag har väl mer eller mindre börjat inse att detta inte löser sig idag, men hur F*N får jag upp rutan!!? För tillfället är det fint väder, men man vet aldrig hur länge det flytet håller i sig. Tyvärr har jag inte heller tillgång till garage för närvarande... Snälla hjälp mig! Jag måste kunna få upp rutan på något sätt, eller?! Vore hemskt tacksam för lite rupport! Tack på förhand! MVH // Micke | |
| vet inte just har de ser ut i dörren på E36 men det går inte o riva ner dörrsidan och mata motorn med direkt spänning? | |
|
Hej! Det verkar inte så. Jag har i och för sig inte provat att mata den direkt, men jag tror motorn har nypit... Jag rev dörrsidan och lyssnade lite mer noggrant och kan efter det revidera det jag sa om att det inte klickar i dörren, för det gör det. Ett svagt klick hörs direkt från motorn, rutan och hela kugg-"hjulet" sitter dock som berget. Jag ska in med bilen på måndag för diagnos, därefter godkännande av försäkringsbolag, därefter lagning. Det ska tydligen bli regn på söndag.... Det går ju såklart att plasta skiten men då får jag hoppa in på passagerarsidan och över armstödet...vig som ett kylskåp är man ju... Tack ska du ha för hjälpen i alla fall! MVH // Micke |
|
|
Hej! Då tog nog ideerna slut från min sida också. Man kan ja alltid lossa rutan från hela motormekaniken och låsa fast rutan med en pinne eller liknande. Men tror nästan ideen med o plasta över rutan är bättre. De kan inte va så enkelt att mekaniken som gör att rutan åker upp när man stänger dörren har låst fast rutan?, eller är det motorn som sköter det också? Lycka till vilken lösning du än väljer! |
|
|
Hade exakt samma problem för några veckor sedan. För att få upp rutan måste du troligtvis få igång motorn eftersom den driver upp hela mekanismen. Jag åkte till verkstan med min eftersom min låste sig längst ner och det självklart regnade. De hade inte tida tt laga den då så de kopplade in en motorn med en anna strömkälla. Sedan gäller det att hitta ett läge ganska långt upp så att det går att stänga dörren(eftersom rutan åker upp lite till) lätt hänt att skicka upp den längst upp o sen smälla igen dörren. Sen när rutan var längst upp kopplade han ur motorn. Misstänker att motorn måste vara där för att låsa mekanismen liksom. Har du kollat det här med magneterna som alla skriver om? sök på magnet o fönsterhiss. Förresten vad ska du kolla med försäkringsbolaget? De kommer ju knappast betala? mvh Daniel |
|
|
Hej Daniel, och tack för svaret! Låter rimligt det där med motorn...det är m.a.o. inget jag kan göra själv. MEN, om motorn har nypit (vilket verkar troligt, annars borde jag väl kunna rubba den med strömmen urkopplad eller knappen nedtryckt?) så borde väl inte strömkällan spela någon roll? Hur som helst, jag har plastat rutan nu och ska in med bilen på måndag. Förhoppningsvis blir den reparerad redan då. Om inte annat kan han ju i alla fall fixa upp rutan så jag kan använda den till svidare... Jag satt på jobbet igår, likaså idag, så jag har varken haft tid eller verktyg att lokalisera magneten (slutar 19.00), men som jag förstått saken var det den det var fel på om rutan gick hackigt eller inte hittade ändlägena? Har jag fel? Jag köpte bilen hos en förmedlare (+xtra garanti), och den här gången verkar det löna sig! Jag har helt gratis fått ACC:n lagad för ca 4,5k, och nu blir det bara en självrisk på 500:-! Skönt det i alla fall! Tack ännu en gång! MVH // Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.