AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.021

Pluddrar m3 -94

Salle3000
Har problem med m3an ,först den drar1,8-2,0l/mil landsväg den pluddrar o går ojämt. Någon gång luktar den bensin också men det var ett tag sen nu typ 2veckor sen.

Har bytat kammaxelgivarna,testat en kompis luftmängdsmätare hjälpte inte men hans var 93 min 94 vet inte om det ska vara så stor skillnad för slut siffrorna på mätaren var inte samma hans var 800 mina siffror var 806.

känns som jag inte kommer någonstans,funderar nästa steg med Tändspolarna om det kan vara fel??!!???

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hur pass ojämnt går det? Känns det som den går på 5 cyl. eller är det bara lite småvibrationer?

luftmängdmätarna borde definitivt gå att använda på både 93:or och 94:or.

Tändspolarna kan det mycket väl vara, tyvärr inte så lätt att veta vilken det är dock. De kostar mellan 700 - 900 kr/st inkl. kontakten som går till tändstiftet så det blir rel. dyrt att byta alla 6.

I och med att den drar så mycket soppa så är det ett relativt stort och tydligt fel på bilen och det kan då inte vara speciellt svårt för en BMW verkstad att hitta felet.

Hoppas du hittar felet snabbt.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det första jag skulle göra, innan jag började riva i delarna är att åka till en verkstad och se vad för felkoder som dyker upp. Sparar ju framförallt tid och frustration...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Kolla soppaslangarna. Sitter mellan motor och torpedvägg. brukar torka o bli dåliga.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Salle3000
Det känns som den går på 5 cyl för den går så dåligt o ojämt.Har kopplat upp den på dator "bosch" men fick inte fram något.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Då låter det som en tändspole som gett upp tycker jag.

Hade det problemet för ett par veckor sedan. Mätningenen av tändspolen visade att eftertändningen var lite fel, så det var tydligen inget jättetydligt fel men bilen gick ändå som en påse skit.

Salle3000
Flisan!! skulle kolla drod din bil också två liter milen då??hur kollar man vilken som e kass har du någon att rekomendera?? bor i skåne.. ock eär det stort jobb??
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag vet inte hur mycket den drog för det gick i praktiken knappt att köra bilen, tyckte i alla fall jag. Så jag lämnade in den direkt till BMW. Så tyvärr vet jag inte hur mycket soppa den drog vid det tillfället.

Ett knep som Bjoerck här på forumet skrev en gång var att plocka bort en tändspole åt gången och starta motorn efter varje. Den gången som du plockade bort den trasiga tändspolen så skulle man inte märka så stor skillnad eftersom motorn fortfarande gick på 5 cyl. Medans de gånger man plockade bort de andra fungerande tändspolarna så skulle ju motorn gå på 4 cylindrar istället för 5 cyl. och det skulle man tydligen märka väldigt tydligt.

Det är inte svårt alls att komma åt tändspolarna, det sitter under locket längst upp på motorn, det som det står MPower på eller nått. Ta bort de fyra skruvarna som håller locket. Sen kommer du åt alla tänspolarna, de sitter med två skruvar/bultar var. Bara skruva bort och dra bort dem från tändstiften.

Lycka till!

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Gjorde själv det Flisan beskriver förra veckan.
Väldigt lätt, dock vete f*n om jag hittade nåt fel.
Den gick dåligare när jag tog bort en oavsett vilken det var.

Jag ska nog ta och byta tändstiften först innan jag ringer Bmw.

MVH: Henrik

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Anledningen till att du M3_LOVER inte märkte någon skillnad beror med största sannolikhet att du INTE har en trasig tändspole.
Vad jag har kunnat tyda ur dina övriga inlägg så verkar ju din bil gå bra som bara den med undantag för lite "bluddrande" vid något varvtal och detta tyder inte på att du inte har några trasiga tändspolar. Var ditt bluddrande kommer ifrån är svårare att säga något om tyvärr. Kom det inte efter du bytte till kattersättare eller hur var det?

För att den metoden som jag beskrev tidigare ska fungera så krävs det en tändspole verkligen är trasig.

mvh/Flisan

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ne, jag antar att dom inte är trasiga.
Ja, precis som dus kriver, den går mycket bra förutom just mellan 2-3000 varv ca. Men det måste ju fixas.

Jo, det kom ju då men ändå. Det har blivit värre, så jag tror det var en slump att de kom då. Varför skulle den "misstända" för borttagna kattar.

Vi drog ju dit lambgivarna och det.

Tog bort luftmassemängsmätargivaren idag o testa. Och bilen gick LITE sämre, ger mig fan på att det är den. SKIT!!!!

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag hade bluddrande mellan 2 -3000 rpm också, det försvann nästan helt och hållet efter jag bytte den sk. "vanosväxellådan", alltså det drev som sitter mellan kamaxeln och vanosen.
Anledningen till att jag bytte den var främst att försöka bli av med rasslandet som uppstod just där, det försvann till 85 % och en bonus blev att bluddrandet försvann det också.

Det kan hända någon gång då och då att motorn kan gå lite halvtaskigt på lägre varv fortfarande men det är minimalt numera.

Nu har ju dessutom kopplingen gett upp, den slirar om man gasar för mycket dessutom så måste jag snart byta avgassystemet för det låter urblåst som bara den. Jag tror jag har kommit in i en period då mycket slitdelar ska bytas. Det är väl bara att betala och se glad ut antar jag.

För varje grej som byts ut gör ju att bilen går bättre och bättre, och förhoppningsvis så kommer bilen gå bättre även på låga varv efter jag bytt avgassystemet. Man tycker att det inte ska vara så känsligt men det verkar faktiskt vara så trots allt.

Flisan, hur mkt jobb är det att byta drevet till vanosen?..

har hört att bmw kommit med nåt tjockare drev som ska minska spelet på splinsen... det som gör att det rasslar.

är intresserad vad jobbet innebar för svårigheter?.

/mvh jocke

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det var nog rätt så mycket jobb tyvärr.
BMW tog ca. 7000:- för dreven och ca.6000:- för arbetet, så med andra ord så tog det runt 6 timmar eller nått.
Det är visst en del justeringsjobb också innan man blir färdig, men jag kan tyvärr inte detaljerna.

Jag vet inte om själva drevet är tjockare än det gamla eller om det är brickan mellan de två dreven som blivit tjockare. Men i vilket fall som helst så fick det bort 90 % av ljudet.
Det finns fortfarande vissa tendenser till "dieselknack" men betydligt mer dämpat än tidigare.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
NU tror jag mig veta vad som är felet angående pluddringen på M3:an. Jag bytte tändstiften här om dagen, satte dit 6 beg som jag fick med, jag såg att den var olja nere vid stiftet vid 6:ans cylinder + att ventilkåpspackningen läcker lite just där.

En verkstads kille har testat bilen och påstår att det blir överslag i tändspolen eller nåt för att oljan finns där.

Ska därför byta ventilkåpspackningen + dom runt stifthålen samtidigt som jag gör en insp.1. Hoppas det blir bra nu iaf.

///M3
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det låter ju bra M3_LOVER hoppas det hjälper.

Finns det packningar runt stifthålen? Vanliga gummipackningar eller?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja, det tror jag nog det gör faktiskt. Ja, tydligen, ingen aning vad det är för packningar, med dom ingår tydligen i ventilkåpspackningsatsen. Bara att byta skiten och få tort där nere skulle jag tro. Ska åka till verksta´n nu och höra priset för allt.....

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.