AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
500

problem vid byte av bromsar på m3

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
hej,
igår försökte jag och en kompis till mig byta bromsar fram på hans m3a..amatörer som vi båda är, så skrev vi ut guiden här från autopower och satte igång med vänster frambroms. Efter ca en timmes(!) jobb var de gamla, fullständigt utslitna, bromsklotsarna borta och vi skulle sätta dit de nya. Problemet va att det inte fanns en chans i världen att få plats med de två nya bromsklotsarna och dessutom få in skivan emellan. Vi försökte med hjälp av en stor tång (kommer inte ihåg vad tången heter) att pressa ihop hydraliken (eller vad det är) men det va omöjligt att rubba. Tillslut gav vi upp och monterade tillbaka oket utan bromsklotsar..frågan är vad vi gör nu! Bilen går inte att köra då det inte finns någon främre broms och vi har inte en chans att få dit klotsarna. Vore underbart med något tips som gör att vi kan lösa problemet utan att bärga bilen till en verkstad!

MVH
Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara rost på kolven i oket!

Lyft försiktigt på gummidamasken som sitter runt kolven i oket och titta om det är rost under den.
Är det det, bör man byta ut kolven och hona upp loppet. Alternativt byta ut oket till ett renoverat...
(tror att Mekonomen har utbytesok för ungefär halva priset mot ett nytt)

Det finns speciella verktyg för att pressa tillbaka kolven, men oftast går det lika bra med en ordentlig polygriptång. Men det krävs rätt mycket kraft för att pressa tillbaka kolvarna!

Kan ni inte återmontera de gamla klossarna och köra till en verkstad som löser detta åt er, då det låter som om det kanske är bästa lösningen...?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
När oker sitter på plats så brukar jag först ta en jättestor tving och kläma ihop kolven med, du sätter tvingen på bromskivans mitt, där hjulbulten sitter och sedan andra del på tvingen på baksidan av oket, men som sagt du måste ha en STOR tving.
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
det var en stor polygriptång vi använde, gick inte att rubba!! vad är det för speciellt verktyg du pratar om och var kan man köpa det?
den är inte igenrostad..
en tving kanske skulle funka men vi har ingen sån :(
inte säkert vi får tillbaka de gamla heller, va inte helt lätt att få loss dom..
kan en BMW Servicemobil komma och hjälpa till kanske??

Tack för svaren iaf! Finns fler tips så är de välkomna!

/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man använder en polygrip, är det viktigt att man inte får snedbelastning på kolven, då nyper den fast...

Verktyget som jag tänker på finns bland annat hos Biltema:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
[C
421
[COD]soul
325iA -91
På vissa bilar måste man vrida på bolven samtidigt som man pressar in den dvs skruva in den, nu vet jag inte hur det är på M3 men det kan ju vara värt ett försök kanske.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som Johan skriver är det viktigt att kraften angriper i mitten på kolven, det krävs en ganska stor polygrip för att nå dit. Även med en stor polygrip, så går det trögt att trycka tillbaka kolvarna och men måste ta i ordentligt.
Risken finns att ni redan har snedställt kolven, tryck då ut den lite med hjälp av bromspedalen och börja om.

Kolven skall inte skruvas på BMW.

Glöm inte att fett in glidpinnarna med speciellt fett.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.