AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
547

Vad ska man ha för bilbarnstol?

Hej!!
Ska snart ha barn och måste utrusta bilen med en bilbarnstol.
Jag undrar lite om säkerhet. Först och främst, bilen är ju utrustad med krockkudde på passagerarsidan. Den måste ju kopplas ur, men hur är det med sidokrockkudden på passagerarsidan? Måste inte också den kopplas bort?
Fråga två blir om någon testat BMWs egna lösning för detta? Hur funkar det och vilket är bäst? Att ha den i framsätet eller baksätet. Jag har fått för mig att närheten till barnet om det sitter i framsätet är bra. Kanske någon som kan komma med råd???

MVH Kim J

KJ
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Vi satte pojke nr 2 på mitt platsen i baksätet, så barnstols ryggen är vänd framåt mellan framstolarna. En utmärkt lösning som gör att Mamma & Pappa kan sitta tillsammans fram och gör det omöjligt att "pilla" på bebis under färd=trafiksäkert. Vi körde så från start och det fungerar jätte bra eftersom han inte vet annat och accepterar att sitta ensam bak ibland, oftast med storebror. Pojke nr1 satt fram i början men flyttade sedan till högerplatsen i baksätet med lite protester. Men vår förra bil blev påkörd i högersidan av en Volvo som körde i kanske 50-60 och efter det sätter vi inte bebisar vid sido dörrarna. Bilen gick till skroten men vi slapp personskador (förutom chock).
När bebis sitter fram brevid föraren går det inte att låta bli att titta ofta på guldklimpen och gärna små busa m.m. så det är egentligen helt förkastligt att ha barnen fram ur trafiksäkerhets synpunkt.
Så tycker vi iallafall.....
/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har tvillingar (nu 2 år) i baksätet... Britax Freeway bakåtvända.
De sitter vid dörrarna men det är enda sättet då de är två.
Inga extra klagomål om man bara har dem bak från början.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
DeMeer
Delar helt Tozzy's uppfattning. Bak är stället för barn och då helst i mitten. Framåtvänt så sent som möjligt. Rekomenderar Britax eller Akta (uppköpt av Gracco), har använt båda i E39:an.

Har kollat på BMW:s lösning, men den verkar ärligt talat lite klumpig.

/Niklas
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Hejsan.
Spänner ni fast barnstolen i mitten bältet då?
Eller hur monterar ni stolen egentligen.
Förstår inte riktigt hur ni gör, men det låter som en bra och säker grej att montera bak i mitten.
Ja det där var ju en massa bra tips. Hade inte ens tänkt tanken på att sätta den i mitten. Men precis som tidigare talare så skulle jag vilja veta hur Ni moterar era stolar i mitten.

MVH Kim J

KJ
DeMeer
Man använder mittbältet för att förankra främmre delen av barnstolen (finns öglor under stolen). Dvs den del som är närmast baksätet.

På ryggen på barnstolen finns det möjlighet att koppla in spännremmar (medföljer normalt). Dessa fäster man i bilens framsäten (nere vid glidskenorna). Sedan ser man till att barnstolen ligger emot båda stolarna fram och spänner för glatta livet :)

Kollar man på t ex Britax hemsida så har de en FAQ med svar på det mesta, www.britax.se. Andra bra sidor med information är:

Länk
Länk

/Niklas
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Tack för tipsen.
Det blir nu en stol i baksätet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.