AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.008

vad är dålig kvalitet?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag blir så trött på alla som klagar över att nya BMW har dålig kvalitet. Det kan röra sig om att "klonket" när man stänger dörren inte låter som förut, eller att det lätt blir repor i instrumentpanelen på X3, eller att knappar känns billiga. Har du skinnklädsel i bilen så kan säkert en vass klo från en hund göra en värre repa i klädseln jämfört med om du hade haft tygklädsel!?Är det sämre kvalitet då?Jag tycker att begreppet kvalitet är subjektivt i vissa fall.Nån skrev att det ser som rysk plast om inredningen i X3:an, jaha? Kan man se om en sak är av bra kvalitet??OK om en sak går sönder hela tiden, då kanske man kan tala om dålig kvalitet, men att använda begreppet "dålig kvalitet" när saker inte går sönder tycker jag inte är rätt, eller? Rätta mig om jag har fel!
/Anders
ps. har idag beställt min X3:a, oavsett kvalitet så är den en av de roligaste bilar jag kört, så det så;-) ds.
Kvalitet är en produkt eller tjänsts förmåga att tillfredsställa eller helst överträffa kundens förväntningar.
Ante25
en sak är iallafall säker ,att plasten i kylardetaljerna i e39 är ren dynga, dom vittrar och smulas sönder efter några år.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Då är alltså begreppet helt godtyckligt egentligen?
/A
Ja....rätt logiskt egentligen.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur som helst så tycker jag begreppet inte passar när man talar om utseende! Oavsett hur ordet definieras i ordböcker nu för tiden!
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
eller hur det rätta klonket i dörren skall låta!
Jag tycker precis tvärtom. Jag anser att det passar ännu bättre när det gäller känslor...sådant som inte går att mäta, då är det verkligen upp till betraktaren.
Jag får nog instämma med Flåklypa, iaf rent definitionsmässigt: -"Kvalitet definieras inom industrin som de egenskaper hos en produkt eller tjänst som uppfyller kundens förväntningar, eller mer formellt "förmågan hos utmärkande kännetecken hos en produkt, system eller process att uppfylla kunder och andra intressenters krav". Denna definition som vuxit fram inom den tillverkande industrin under andra hälften av 1900-talet bygger på insikten att en användbar definition av kvalitet inte kan göras enbart utifrån produkten/tjänsten i sig, utan även måste bygga på den förväntade rollen hos mottagaren." Länk

Mvh Elvis
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag måste också komma med ett inlägg.

min korta fråga är; om inredningen i en BMW X3 har "dålig" kvalitet, vad säger man då om en billig koreansk bil? ultradålig?

min poäng är att man måste ju hela tiden jämföra med något annat när man pratar om kvalitet. tex kanske BMW X3 har sämre kvalitet invändigt än tex E34, men den har knappast "dålig" kvalitet på inredningen för det!

Mvh Johan
Kanske skulle skilja på kvalitetskänsla och kvalitet..Tex japanare har väl ganska bra kvalitet på sina bilar fast man inte får det intrycket när man sätter sig i dem. Audi, BMW, Mercedes har hög kvalitetskänsla, allt känns som det sitter som berget och är rejält och gediget, men sedan så visar det sig att de igentliga kvaliteten kanske var lite undermålig på vissa prylar.
Johan: om man nu sätter kvalitet i förhållande till kundens förväntningar så är det inte alls säkert att en "billig koreansk bil" har sämre kvalitet än en X3, snarare tvärtom: eftersom priset är så mycket lägre samt koreanska bilar inte har samma image som tyska bilar (ex. BMW) så torde den som köper ex. en KIA inte heller hysa samma förväntningar som en inbiten BMW-kund. Därmed är det inte omöjligt att den koreanska bilen uppfyller kundens förväntningar bättre än BMWn och således har -bättre- kvalitet, inte sämre...

Mvh Elvis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis som många redan varit inne på, är kvalitetsbegreppet främst en subjektiv upplevelse hos betraktaren.

Förväntad kvalitet och upplevd kvalitet blir centrala delar.

Om man subjektivt upplever att kvaliteten är lägre än man förväntade sig = missnöjd.

Utöver den subjektiva kvaliteten, finns det givetvis kvalitet som går att mäta!
T ex kassationsprocent, hållbarhet vid stanardiserade tester, slitagenivåer, driftstörningar etc....
Men det är oftast inte den delen av kvalitet man pratar om när man pratar konsumentförsäljning.

Med andra ord kan man förvänta sig att en dyr bil har mer "kräsna" kunder med högre förväntningar, och att man därför behöver ha betydligt högre faktisk och subjektiv kvalitet på t ex inredningen än i en billigare bil där kunderna inte har lika höga förväntningar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kvalite har ju en tidsapekt också.

Många dyra lyxbilar ger massor av kvalitetskänsla de första åren, Sen köper den välbeställde ägaren en ny bil igen och den gamla hamnar hos någon "lyxbil wannabe". Då är det strunt samma om bilen rasar ihop hos denne person.

Andra billiga japanska bilar förväntar man sig ska rulla år ut och år in utan att att aldrig krångla, iofs så tar väl rosten dem till slut. Här får man ingen kvalitetskänsla det först åren precis, men när bilen rullat i evigheter utan att någonsin behövt lagas så känns det annorlunda.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tycker det känns som att man blandar ihop tycke och smak med kvalitet. Det låter ju helkonstigt att säga att nya 5-serien har dålig kvalitet bara för att man tycker att den är ful!?
/Anders
mr_xc99
jag tycker nya 5-serien ahr tam kvalitet det känns tunt och inte så dyrt o fint i jemförlse med MB och Audi.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Beror ju på vad man förväntar sig som alla säger. En skodaägare kanske inte förväntar sig så mycket av kvaliteten på bilen. Å blir således mkt nöjd när bilen håller bättre än hans förväntningar.

En Mercedesägare förväntar sig att bilen ska gå utan fel i många år. Men mersan går sönder och hans förväntningar på kvaliten går i kras.

Sen finns det ju den faktiska kvaliteten. Om nån läste Vi bilägare för nåt nummer sen så stod det om en Volvo 740 som gått 99 000 mil utan några problem alls. Det är kvalitet!

Medan min BMW t ex känns gedignare i reglage och dörrar etc än en 740. Men jag har haft betydligt fler fel än den 740 hade haft.

Det är ju skillnad på teknisk kvalitetet och känslomässig kvalitet.

Hehe, kanske blev lite upprepning....men i alla fall!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.