|
|
|
|---|---|
|
Lite prylgalen som man är så kunde jag inte låta bli att inhandla en så kallade "Multimeter" med en röd och en svart kabel på Biltema för 79:- Tänkte att jag kanske får användning av en sådan någon gång..., och nu så har jag upptäckt att min spolarmotor inte fungerar. Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur man enkelt använder sig av multimetern? Det finns iofs en lite instruktionsbok, men den hjälpte inte mig så mycket... Jag vill tex gärna se om det kommer fram ordentligt med ström till pumpen. Multimetern har följande lägen: VDC (mätning av likspänning) 200m, 2000m, 20, 200, 2000 VAC (mätning av växelspänning) 200, 600 ADC (mätning av likström) 10A, 200m, 20m, 2000 ohm (mätning av resistans) 200, 2000, 20k, 200k, 2000k Mvh Jögge | |
|
Spänning mäts parallellt, alltså du placerar helt enkelt den röda och den svarta pinnen/kabeln på matningen till spolarmotorn, alltså på jord och plus. Finns olika grundregler hur man mäter, spänning mäts parallellt med strömmen på i kretsen naturligtvis, ampere mäts i serie, alltså man serie kopplar multimetern men din kunde inte hur som helst mäta det, och resistansen mäts också parallellt kan man säga, men ska man t.ex mäta resistansen i en krets så mäter man i varsin ände av kretsen, men strömmen avslagen. Nu är jag inte sådär super haj på sånt här, men där fick du lära dig lite iaf :) //mvh Simon |
|
| Det är inte bra att mäta med multimeter om det kommer fram ström till spolarmotorn pga multimeterns låga inre resistans. Om du istället mäter med vanlig testmejsel och den inte lyser så ser du att det är spänningsfall någonstans. | |
|
Xtracrispy, visst kan han mäta likström, han skrev ju det. Jögge38, för att mäta om det kommer fram ström till pumpen så placerar du som sagt den röda kabeln på plus på spolarmotorn, och den svarta på jord, sedan så läser du av vad mätaren visar när du aktiverar spolningen. |
|
|
Kane, menar du möjligen multimeterns HÖGA inre resistans? Visst kan man använda en multimeter för att mäta om det kommer fram spänning till spolarmotorn. Om han har runt 12v när han aktiverar motorn och den inte går så är det fel på motorn. Skulle han däremot ha ner mot 0v så är det något fel som sagt. |
|
| Om du mäter med en multimeter och får 12V vid en mätpunkt kan du på samma mätpunkt få en testmejsel vara släckt pga spänningsfall i spänningskedjan fram till mätpunkten. Detta ser du inte med en multimeter. | |
|
Jovisst, men nu gällde det en spolarmotor (som ju fungerar som belastning) och om du då har 12V och motorn inte går så är det fel på motorn. Sedan så kan det ju vara så att det är både trasig motor och spänningsfall fram till den, men då har du ju problemet med trasig motor i vilket fall som helst. |
|
|
Jag mistänker att Kane har rätt, mätte vid ett tillfälle upp 12v till dimmljusen på en tidigare bil, men inte lyste det någon lampa för det t.ex, drog om alla kablar innan jag fick det att funka. //Mvh Simon |
|
|
För att mäta spänning, koppla parallellt över förbrukaren. Oftast räcker det att göra så här för att kontrollera att komponenten får ström. För att mäta ström, koppla i serie med förbrukaren. Du måste lossa kontakten och koppla in dig i kretsen. Ofta måste man flytta mätsladden i multimetern för att kunna mäta ström. Kontrollera att multimetern klarar av att mäta den strömstyrka som förbrukaren har. Jag har också upplevt detta att multimetern visar en spänning 12V, men attt strömmen inte kommer fram. I mitt fall berodde det på att strömbrytaren var oxiderad och därmed gav hög resistans. Men med multimeterns HÖGA inre resistans blev späningsfallet i strömbrytren minimalt pga av liten stöm, och jag kunde fortfarande läsa 12V på multimetern. Jag hade först förbrukaren bortkopplad och mätte direkt på kontaktstycket, men med multimetern inkopplad parallellt med förbrukaren blev spänningen däremot betydligt lägre. Ohms lag gäller alltså fortfarande... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Måsen |
Ett analogt instrument är att föredra många ggr. Men nu är det ju inte riktigt så enkelt. Man behöver nog ha en hyfsad elkunskap för att kunna mäta sig fram till olika fel, och för att se på ett instrument när det är något som inte stämmer. Annars vore vi alla eltekniker bara vi köper ett instrument för 79:- ;-) |
|
Tack för alla svar! Jag får nog ta och plugga lite fysik innan jag bemästrar multimetern skulle jag tro... :-) Hur bra eller dålig multimetern är vet jag inte, men den har visst två inbyggda säkringar mot alltför höga spänningar och strömmar på 200mA och 10A. Sedan så har den en förbindelsetest med summersignal (motsvarar testmejseln?). Jag får nog ta och skriva ut de svar jag fått och prova mig fram lite. En spolarpump kanske inte är så där jättedyr, men det kan ju vara lite kul också att ta reda på om min nuvarande fungerar innan kassering... Mvh Jögge |
|
|
Jögge38: Summern är bra att ha när man letar t.ex. kabelbrott eller liknande då kan man ta en kabel och sätter ändaran på testa "pinnarna" i varje ände, tjuter då summern så är kabeln oftast ok. Är även bra när man vill testa säkringar, sätt en testare i varje ände och ljuder summern så är säkringen hel men om det är tyst så har den "brunnit". (ursäkta stavningen har druckit några öl) ________________ Körde tidigare SAAB 9-5 men har nu fått tebax förståndet och letar BMW!! |
|
|
Motsvarar inte testmejseln, utan det är precis som Persson skriver, skulle bara tillägga att man inte får har ström/spänning i kretsarna, då piper den hela tiden osv. Man kan även använda ohm mätningen till detta, ger mätaren utslag när du testar mäta i varsin ände av t.ex en krets så brukar det vara ok. //Simon |
|
|
Persson och Simon: Tack även för de tipsen! Det blir bara bättre och bättre det här. Nu får jag väl ta och praktisera lite med, efter all teori menar jag... ;-) Det skulle ju som sagt vara så bra att själv kunna leta elfel i bilen med, istället för att lämna in den... Mvh Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.